Det förlorade språket

Vi fnissar när vi hör orden bokslutsbryt och överförbrukande och förvånas över att nöjdelevindex får vila idag, men i grunden är det förstås sorgligt att våra liv styrs av abstraktioner som är så färglösa och så långt ifrån den vardag av meningsutbyten, sökande, tristess och lust att vi verkligen får anstränga oss för att förstå vad orden egentligen har för mening och berättigande.    
    Jag har de senaste dagarna hört mina elever, utan att ens darra på rösten, förklara och resonera kring vad språket har för betydelse för en text, och deras slutsatser kretsar ofta kring hur författarnas språkliga val förstärker budskapet, personskildringen eller textens känsla. Överföringen är förstås enkel och relevant att göra. Våra liv, det gäller sannolikt inte bara i skolans underbara värld, präglas, i en utsträckning som inte går att överskatta, av de uttryck som beskriver vår vardag. Och det går att vara likgiltig eller bli arg, eller kanske tråna efter Tunströms barfötter och dagsljuskyssande eller Torgny Lindgrens mullrande norrlandsidiom, men våra liv förminskas utan att vi märker det genom beskrivningar i en uttryckens fattigdom och färglöshet. Orden blir såpbubblor som långsamt far ovanför våra huvuden, omöjliga att fånga och för transparenta för att kunna undersökas. Men känslan blir att vi är en del av ett slags övergripande ogripbart projekt där vi inte förväntas förstå, men likväl skall delta och vi har i vårt blinda famlande inte ens Kafkas korridorer att följa. Vi är värda så mycket mer. 
    

Kommentarer
Postat av: bernur

Sant! Ack ändå!

2009-01-28 @ 21:12:54
Postat av: LS

Hej WB! Du som fascineras så av språket, ibland är du så djup så jag gissar att du själv måste använda flytväst. Måste berätta om de fantastiska(?) sär skrivningar som stod att läsa i vår bygds dagstidning idag, bland loppisannonserna. Där utbjöds följande: gå stol samt dock skrinda. Med lite skiljetecken och en smula inlevelse kan man skapa en abstrakt dikt:

Gå, stol!

Dock - skrinda...?

2009-01-28 @ 21:25:02
Postat av: 747

Franz Ferdinand skulle ha sagt: du kunde ha det så mycket bättre - eller snarare - "you could have it so much better".

eh, men hur som helst, angående Patrick Wolf: "to the lighthouse", "bloodbeat" och albumet "the magic position" borde du kolla upp!

((Sedan så tycker jag att du borde börja lyssna på kent!!))

2009-01-28 @ 21:37:57
Postat av: PS

Vem är Kent?

2009-01-28 @ 22:16:28
Postat av: WB

Jag beger mig in i spotify...

2009-01-28 @ 22:20:23
Postat av: WB

LS: fyndigt, men flyt väst?

2009-01-28 @ 22:34:53
Postat av: sofia

Först fastnar du för Rage Against the Machine och nu ska du kolla upp Patrick Wolf? Detta bådar gott! Men jag måste flika in att den senares två första skivor, Lycantrophy och Wind in the Wires är snäppet vassare än The Magic Position. Även om titelspåret på den senare kan få en att dansa fram i korridoren vilken mulen måndagsmorgon som helst.

2009-01-28 @ 23:23:59
URL: http://armyofmetaphors.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jo, jag skall ge PW chans eller två, men jag tvivlar på att jag kommer dansa i korridoren. Vilket en hel skola säkert är tacksam för...

2009-01-29 @ 19:17:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0