Sharon Jones & The Dap-Kings

Såg Sharon Jones på Letterman för några veckor sedan och reste mig sakta ur soffan när jag såg vad som inte kan beskrivas som något annat än en kvinnlig reinkarnation av James Brown och jag blev förstås charmad av den retrosoul som poppade ut ur TV:n. Men. På skivan 100 days, 100 nights är det en annan sak. Det gamla känns lite påklistrat även om det naturligtvis är kompetent och charmigt på sitt sätt. Det är en skenbart enkel manöver att använda det sound och tonspråk som fanns i det souliga 60- och 70-talet. Det som är svårare att ersätta är förstås energin och det personliga hos Bootsy, Junior och de andra one-of a-kind-musikerna Trivsam miljömusik, men jag vet inte om det var det jag längtade efter.

image80







Joy to the world

Jag har någon tidigare skamlöst,visserligen utan eget vinstsyfte, gjort reklam för emusic som i mitt tycke fungerar som all nedladdning av musik borde fungera. Det vill säga, för en rimlig summa tankar du hem den musik du vill och du kan få all den information du önskar om artister som andra gillar i samma genre. Mitt senaste fynd är Joy Denalane och hennes Born & Raise som inte är något annat än briljant neosoul som står placerad bredbent i den allra fetaste mayfieldmyllan. Arrangemangen och produktionen är så stiliserat ren och kraftfull att lyssningen blir som att vandra i ett konstverk av Hopper. Jag absorberas i det sväng som både är svettigt men ändå blingar i neonljuset. När jag lyssnar på spåret Let Go på hög volym så får basen och bastrumman mitt hjärta att slå i synkoper. Är det farligt? Jag måste erkänna att jag inte trodde att jag någonsin skulle falla pladask för  en tysk  soulsångerska.  Men när det svänger så det flimrar för ögonen är det bara att kapitulera. Gode Gud. 

Bland nät och fjädrar

Jo. Historien upprepar sig. Läkaren håvar in oljedränkta kronor i väst och direktören får pedikyr på österrikisk kurort under täckmanteln "skidåkning med familjen". Kvar? Rektorn och undertecknad som var så ensamma i den gigantiska badmintonhallen att personalen frågade om vi verkligen hade bokad tid. Lite påskstinna, rektorn lite ansatt av tidigare förkylning spelade en hygglig match där vi vann ett set var. Rektorn visade i andra set den iställning som HV helt saknade i den första perioden igår. Han gick på huggtändena och bet sig fast, envist tills han slutligen smashade in 17-14. Bittert, men bra gjort.

Shadows And Light

Joni Mitchell har gjort så mycket fantastisk musik, men frågan är om inte det här är hennes allra mest vitala period. Det bubblar, svänger och musikerna pratar i munnen på varann och Joni Mitchell sjunger med sin säregna frasering och ser befriad och lycklig ut. Jaco Pastorius basspel är skuret i guld och i mina öron är det här kanske det mest attraktiva han har gjort. Trots sin übertekniska sida så bottnar han här i de rörliga motowngrooven och det är fjäderlätt samtidigt som hans spel är helt orubbligt. Och Metheny. Spelar mycket men lyckas placera sig i ljudbilden så att han kommenterar och inflikar så att Mitchells sång får fritt spelrum. Det är så välbalanserat och homogent mitt i det sjuttiotalsstök som börjar få ett lite mer slickt uttryck. Det är magi. 


In France They Kiss On Main Street




Ahora Si

Israel "Cachao" López är 89 år och svänger svårt fortfarande. Han spelar med en luftighet och en självklarhet i en musik som för länge sedan slutat att bry sig om ettan i takten och som får musiken att sväva i en lång gungande ström buren av en väv av rytmiska mönster. Han är en av de största ambassadörerna för den kubanska musiken och bidrog i hög grad till att det kubanska musiken nådde till USA och på så vis resten av världen.
    När jag 1990 kom i kontakt med den basfigur, tumbao, som ligger till grund för mycken salsamusik höll jag på att bli tokig. En man som hette Pancho försökte tålmodigt att instruera mig, men det var år senare som jag förstod ens en gnutta av hemligheten när jag blivit vuxen nog att släppa alla hämmande amsterdamkomp i återvinningen. Förutom att López spelar med svärtan och timingen, präglad av ett liv i musikens aorta kan han på sitt visitkort skriva "inventor of mambo". Dyrt.




Bland nät och fjädrar

Medan Direktören slevade i sig oxfilé på VIP-läktaren i Kinnarps Arena och Läkaren halvsovande i en gudsförgäten norsk håla jourade sig mot årets andra miljon så möttes det verkliga pedagogproletariatet i form av undertecknad och Rektorn på badmintonbanan. Mönstret känns igen. Läkaren och Direktören är bara med när det passar medan pliktkänslan alltid styr de av oss med en mer pedagogiskt inriktad yrkesbana. Nåväl. Jag vann lätt. I tre raka set. Rektorn stretade emot bra men jag kände mig lätt, rörlig, smidig och jag hade fin längd i slagen, även om Rektorn gjorde vad han kunde med sina precisa dropbollar och aviga slag. Inför sista set insisterade Rektorn på att byta min blåa yonexboll mot en boll av den typ som följer med de badmintonset man köper på bensinmackar eller i en livsmedelsbutik. Om man träffar bollen rätt så tycks det som om det inte finns några gränser för hur långt den kan flyga. Upp på grannens tak, eller ut till Visingsö. Bollbytet gjorde mig konfunderad, men jag lät inte det hindra min färd mot viktorian.
    När jag efter matchen ställde mig på vågen kom förklaringen till min nyvunna rörlighet. Jag har blivit fyra hekto lättare. Det var därför jag svävade över planen. Konstigt att ingen har uppmärksammat det med en vänlig fras av typen: Vad du ser lätt ut? 

Sture Nordin

Samtalade med trumslagaren A om gamla jazzmusikers slagfärdighet och jargong och han berättade om hur Sture Nordin en gång, på turné per tåg, sömndrucken skall ha ställt sig upp och frågat:  

Är det någon som skall med till Lester Young-vagnen? 

Till min stora förvåning fanns flera klipp med Sture Nordin på tuben, tillsammans med Cornelis. Dyrt.




Eldorado

Jag skall i ärlighetens namn säga att jag inte hade en aning om att Eldorado med Kjell Alinge fortfarande existerade men i bilen i torsdags befann jag mig åter i hans besynnerliga ljudlandskap av röster och musik från något som lät som en polsk rymdfilm och mitt i det oformliga sammelsuriet träder Monica Z fram ur bilhögtalarna och sätter sig i baksätet och sjunger As times goes by så att min tinnitus hejdar sig och hon viskar orden i den bästa rimmade sångraden i världen:

Och Ingrid Bergman log rart
och ömt mot Humphrey Bogart



James Jamerson

Lyssna på flytet i basspelet, timingen och uppfinningsrikedomen. Michael Jacksons frasering och den fantastiskt falska stämsången vid 2:14.  




Mitt liv som...

image73

image74


image75


image76


image78


image79


Hybris 71

Det är jobbigt att engagera sig i ett lag med fullblodsproffs som ändå tror att det går att åka på en skridsko och vinna. Det är tyvärr en kultur som har funnits inbyggd i HV:s lagmaskin de senaste slutspelen. Och Ward? Timing? Utvisning för laget?

E.T.

Jag gick med skolkompassens hjälp helt vilse i de digitala katakomberna och kände mig efter ett tag lika hjälplös som de norska munkarna. Jag är måhända en bakåtsträvare, men när det sannolikt går fortare att kommunicera via vykort än med de senaste tekniska skapelserna blir mitt teknikego så där plågsamt tilltufsat.

Benke

Gregorius är en utmärkt bok, men när den kom hade jag läst så många krönikor av Bengt Ohlsson att jag inte kunde få bort bilden av hans ironiska rörliga stockholmska fotarbete mellan raderna. I fredags gjorde han det igen. När han får till det kan jag le i flera dagar åt hans skarpsinnighet och förmåga att se mönster och attityder. Visst sparkade han kanske in någon vidöppen dörr i skildringen av vänstermänniskans paradoxala längtan efter karriär och kapital i fredagens krönika, men när han skriver om musiker som tidigare skapade "självhatande syntmattor" så är jag hemma. Utan att kunna göra formuleringen rättvisa till fullo så skildrar det så väl den musikströmning som liksom inte stod ut med sig själv, som å andra sidan var en befriande kontrast till den hybris som rådde i den mer kulturimperialistiska sfären.

Kosmopoliten

Jag vet inte om det är en slags gudomlig fingervisning åt mitt taffliga liv, men medan mina kamrater korsar kontinenterna och cirkulerar runt jordytan, Tyskland, Norge, Kina, USA, Thailand och Bali, så är jag hänvisad till min vitmenade rökruta. Nässjö och vid ett festligt tillfälle Växjö och ikväll fick jag uppleva Habo by night. Habo har nu mer en ny rondell. Av någon anledning bor många av mina småborgerliga medmusikanter i mexitegel i just Habo. När jag var liten gick flyttlassen till Habo för den låga kommunskatten och de låga huspriserna och själv cyklade jag ibland en mil för att besöka Webes och köpa trasigt godis för småpengar. Nu känns resan dit som en färd mot, ja, du vet vad. Jag väntar enkom på att en västgötsk Kurtz (Kurt?) skall resa sig från sin bår och berätta om sina osunda metoder.

Status Quo

Läser Madame Bovary för första gången på tjugo år och trivs, efter att ha blivit immun mot det mest äppelkäcka, återigen fint på den franska landsbygden. Jag kan inte låta bli att skratta halvhögt åt skildringen av läkarklanten Charles: "Han åt omeletter i bondgårdarna, stack in handen handen i fuktiga sängar, fick åderlåtningarnas ljumma blodstråle i ansiktet, lyssnade till döendes rosslingar, granskade bäckens innehåll, vek undan smutsiga underkläder". Det skulle lika gärna kunna vara en skildring av en dag med en distriktsläkare i Sverige, kanske någonstans norr om Jönköping.

Under tiden, någon helt annanstans

Då och då tycks det som om det inte är läsaren som väljer sin bok utan snarare boken som väljer sin läsare. Fenomenet har drabbat mig flera gånger i samband med besök i Stockholm. Jag har ett antikvariatsstråk där jag brukar promenera, eller varför inte flanera, som förr eller senare slutar med ett besök på Antikvariat August en bit upp i Drottningsgatsbacken. När du befinner dig på Drottninggatan har du två val att göra. Du promenerar antingen bort mot Gamla stan och tittar in på Bok och Bild strax innan Riksdagshuset, affären med alla vykortssnurrorna utanför och en slags bokoutlet i källaren, där du kan hitta förlagens osålda diktsamlingar, underliga antologier, eller varför inte två av fjorton band av ett litteraturhistoriskt uppslagsverk. Om du istället går mot turistströmmen och vandrar åt andra hållet, förbi PUB, så kommer du strax möta ett pärlband av antikvariat där timmarna försvinner fort. Något, så exklusivt att det inte är någon idé att fråga efter skönlitteratur, men strax, en bit upp i backen, ligger Antikvariat August som är en liten trivsam boklåda som både säljer nya och vällästa böcker. På August har man ett rätt begränsat urval av skönlitteratur, men personalen har istället vinngjort sig om att plocka ut guldkornen och placerat verken lätt överskådliga i ett par hyllor och jag brukar oftast vandra ut med ett par böcker i handen.
     När jag var där sist var jag på jakt efter något helt annat, men gick ut med Göran Tunströms Under tiden och Maskrosbollen, varför vet jag inte. När jag börjar bläddra i Under tiden så möter mig en snirklig handstil i blå bläckskrud på ett av försättsbladen med frasen Hälsningar Göran Tunström och mitt hjärta hoppade över två slag innan jag började läsa. 
     Under tiden är en bok som till det yttre skildrar författarens väg genom, eller snarare i, en sjukdomsperiod som inleds med att en infarkt slår ut likt en blomma och avslutas med en operativ behandling av lungcancer. Men så är enkelt är det inte att beskriva Under tiden. Det hade inte varit förenligt med Tunström. Emellanåt, korta anteckningar av dagbokskaraktär från Koster, ja nästan som en - blogg - emellanåt reseskildringar och episoder med kafkaeska drag som när GT blir uppsökt av Sven D med orden:

 -Jag är uppriktigt ledsen, men jag har inte tid. Jag, skulle bara, tyvärr, meddela att jag är tvungen att döda er. 

Den stora glädjen med att läsa Under tiden är emellertid knuten till resonemangen om vad det innebär att vara författare och människa. Hur det växer gräs mellan tangenterna eller hur mycket Tunström älskar Tessa Schneideman i Juloratoriet och hur han skildrar den lyckliga kreativa processen vid skapandet av Om Smekningar i samma roman eller tidigare får se ett romanprojekt kapsejsa totalt. Jakten på trovärdigheten, det rätta anslaget och den bärande idén och den levande personskildringen. Vi får också möta GT i kontakten med branschen där han en gång blir inbjuden till Kina för att berätta om Selma Lagerlöf, men förstår vid ankomsten att arrangören tror att han ÄR Selma Lagerlöf. Hisnande.
    Ett av Tunströms kännetecken är att han som en värmländsk historieberättare med saliven synlig i ena mungipan berättar sina historier med en färsighet och lust som är oemotståndlig och attraktiv. Samtidigt är han de många skiktens Mästare med mängder av stoff och invävda referenser att gräva i för den som vill. Och. Språket. Det finns en slags genomskinlighet och direktkontakt i hans språkbehandling som gör att en del av hans formuleringar går direkt in i hjärtat utan att passera någon kvävande analys. Hur många författare drömmer inte om att nå dit; att språket inte är en barriär, ett manér eller ens ett färdmedel, bara något att lämna över till läsaren att dricka som en vätska som assimileras redan i strupen.
    Tunströms inledningsmeningar, kärnmeningar, nyckelmeningar skulle kunna fungera som skola för alla som någon gång har försökt att skriva en text. Hur skall man kunna undvika att läsa avsnitt som inleds med Dumt var det att göra sig av med Gud, eller Jag är en människa utan världsåskådning? Det är Tunströms väsen; det går inte att värja sig och mitt i livets komplexitet skildras det lilla i det stora, plommonträdet på Koster, stenarna och den vackraste kärleksskildring jag har läst på länge. Efter operationen: 

Den smekande handens ängsliga vandring över den andres minerade 
kropp: goddag.
    Den lätta löjligheten är ett av de älskandes vackraste uttryck: god-
dag själv, du min oövervinnerliga dualitet. Snart orkar jag fram till
din halsgrops stillhet-.




Musik på allvar

På väg hem från Nässjö i lördags så råkade jag av misstag, jag har nämligen lovat mig själv att bojotta eländet, få höra uttagningen till melodifestivalen och Charlotte Perellis bidrag som väl närmast kan beskrivas som eurodisco och jag ruttnade en smula invärtes. Nej, jag menar inte att Perelli är sämre än alla andra själlöst glittrande påfåglar, tvärtom. hon har en bra röst, men musiken är precis lika usel som i de flesta andra bidrag. Det är stendött. Efter låten knappar jag in P2 som befinner sig i en paus mellan två direktsända akter av Verdis Ödets makt. Jag lyssnar lite förstrött på den inlagda pausmusiken och fastnar snart i en telefonintervju med Nina Stemme som berättar om hur det är att arbeta på operafabriken i Wien och hur hon upplever dirigentens tempi och vilken skillnad det är för henne att sjunga Verdi eller Wagner. När hon får frågan om vilka tolkningar av Donna Leonora som hon tagit mest intryck av spelas tre olika inspelningar upp som åskådliggör olika sätt att närma sig Verdi. Stemme undslipper sig att musikerna är fantastiska när dom väl sätter den sidan till och att det sceniska i de snabba ryckens Wien däremot blir en smula lidande och jag börjar förstå det pussel Stemme måste placera sig själv i. Jag är inte, kommer nog inte bli, någon större operaälskare men jag blev vederkvickt av att det någonstans bland ettor och nollor i eterbruset fanns någon som tog musik på det allra blodigaste allvar. Då tänker jag inte bara på Stemme utan snarare på den hängivenhet som man rätt ofta finner i P2. Dyrt.




Vi gratulerar

Min gode vän, kollega, ständige trätobroder - den evigt unge H - skickade ett mail som träffade mitt ömmande samvete likt en giftpil när han tackade för "all uppvaktning, värme och empati på min födelsedag i lördags". Jag fick ägna en timme åt att torka ren dataskärmen från H:s klistriga ironi. Till saken hör att jag knappt vet när mina syskon och föräldrar är födda, men ändå, det är rätt gråblekt att inte ha en aning om när ens vänner fyller. Nu kanske inte fyrtiotvåårsdagen är något som förtjänar högtidstal och guldklockor, men jag kan bara kapitulera. Jag kunde ansträngt mig mer. 
     Vi spelade tillsammans på Pigalle i Nässjö, kanske inte direkt den mest flärdfulla miljön för en födelsedag, och en timme före konsert tryckte vi i oss en hamburgare på Frasses. Tillsammans med elva ungdomar i mopedåldern. Tro mig H, hade jag bara vetat hade jag bjudit dig på en hundrafemtiogrammare med extra dressing. Jag gjorde som vanligt mitt yttersta för att sprida glädje och trivsel, men det kanske inte var min bästa dag. Men som Rune Gustafsson, gudabenådad jazzgitarrist med ett orörligt stoneface, brukade säga: Jag ser ut så här när jag är glad.


image69

RSS 2.0