Vår älskade skola

Jag var idag på en hyggligt intressant föreläsning om bedömningens svåra konst och fick just höra att jag inte borde använda ord som 'hyggligt' eller 'bra' när jag skall bedöma texter som mina elever har plitat ner. Tänk om någon berättar det för mina elever och de kräver att jag skall ändra mitt språkbruk. Vad skall jag skriva istället? Hyfsat? Bravo? Fina fisken? Eller har jag missförstått allt som vanligt?
Föreläsaren sa att det hade tagit flera år för honom att förstå det bedömningssystem han presenterade så hur kan någon begära att jag skall förstå efter en dag? För mig kommer det att ta ett decennium att fatta. Jag är mycket orolig.

Kommentarer
Postat av: Po

På vår föreläsning som för övrigt var enastående bra fick vi ett lärarexempel på att VG fiskmås motsvarade ett bra VG. VG mullvad mindre bra. Kan kanske vara något för adjunkt BO.

2008-01-22 @ 09:13:01
Postat av: bernur

Jag förstår inte den graderingen. Varför bakdantas mullvaden? Skulle det vara sämre att gå på djupet än att sväva i det blå?

2008-01-23 @ 19:02:19
Postat av: Björn

Jag vet inte hur andra elever känner sig, men själv uppskattar jag ett av dig slarvigt nerklottrat "bra" i mina uppsatser. Var god fortsätt :)

2008-01-24 @ 19:06:42
URL: http://johnsen.blogg.se
Postat av: Alexander

"Ypperligt" skulle vara att föredra i varje uppsats men då det troligtvis inte är att förvänta så skulle ett trevligt "fina fisken" vara uppiggande ;D

2008-02-02 @ 23:02:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0