Bland nät och fjädrar

Kunde inte stå upp för de sportsliga idealen idag eftersom de musikaliska plikterna kallade i form av en repetition där jag fullständigt planlöst letade mig fram i det till synes oändliga tonförrådet. Det kan för övrigt mycket väl fungera som en passande metafor för mitt helt osorterade liv. 

Rektorn och Läkaren på egen hand. Två tänkbara scenarion:

1. Rektorn harklar sig, varvid Läkaren snabbt konstaterar att Rektorn av hälsoskäl borde lämna WO. Läkaren vinner därmed matchen.

2. En stor del av timmen ägnas åt att Läkaren förklarar skillnaden mellan jämna och udda tal och vilka uttryck det tar sig i användandet av serverutorna på badmintonplanen. Rektorn ger sken av att förstå men placerar sig som vanligt helt slumpmässigt i den ruta som tycks vara lämplig. Läkaren grips av frustration och förlorar matchen.



 

Kommentarer
Postat av: Rektorn

Vad har hänt? Din annars så träffsäkra och annalytiska förmåg verkar som bortblåst. När två gentlemän möts på badmintonbanan blir det helt enkelt trevlig samvarao, jämna dueller och en rent lysande badmintonunderhållning. Inga billiga undanflykter och psykningar i forma av "det är mycké nu", "ont i armen", "kramp i vaden", "vänta lite måste bara stretch lite", "behöver massage", "glömde mina antiimflamatoriska piller hemma" osv. Med andra ord en trevlig kväll med härlig motion och högklassigt spel. Hur det slutade?
Som jag ser det spelades 4 set och kombatanterna vann två var.

2007-10-24 @ 08:42:31
Postat av: DrDr

Måste korriger min vän Rektorn något: Undertecknad vann matchen med 2-1 i set efter en bragdartad upphämtning i tredje. Sedan spelade vi ett extraset med annan poängräkning - men detta sista set kan givetvis inte inräknas i matchen. Alltid skönt att vinna. Det är ju det enda som räknas - eller hur, Rektorn?

2007-10-24 @ 10:05:25
Postat av: B

Intressant med Rektorns sätt att räkna. Det har alltid förbryllat mig.

2007-10-24 @ 11:31:51
Postat av: Rektorn

Nu förstår jag ingenting. Är det så här man räknar inom sjukvården blir jag riktigt orolig.
En patient säger: "Jag har ont i höger ben". DrDr svarar då: "Jaha men du har ju inte ont i det vänstra så det räknas inte". Ett annat scenario kan vara detta. Patienten frågar. "Hur många piller skall jag ta?
DrDr svarar: "Ta så många du vill jag räknar ändå bara tre!". Känns faktiskt riktigt olustigt.

2007-10-24 @ 14:28:31
Postat av: DrDr

Jo, men om min patient har köpt tre äpplen och ett päron på ICA så har han förvisso köpt fyra frukter - men av två olika sorter. Och om han är svullen över båda halsmandlarna och ena testikeln så skriver jag inte i journalen att han har tre svullna kulor. Och har man spelat en match i badminton så har man - och kör man sedan ett extraset så är det en annan sak; särskilt som i detta fall då vi räknade på ett helt annat sätt i vårt avslutande set.

Man kan inte jämföra äpplen och päron. Ej heller testiklar och halsmandlar. Och inte heller badmintonmatcher med enstaka avslutande set.

Och därmed står det helt klart vem som vann matchen i måndags afton.

2007-10-24 @ 15:19:23
Postat av: Dirren

Jag känner mig orolig. Här sitter man på andra sidan jordklotet och läser om en måndagskväll som nästan urartat - i allafall i efterhand.
Grattis DrDr till vinsten - det värsta jag vet är dåliga förlorare...
För övrigt inser jag att min kropp sällan mått bättre - massage, varmt bad, 29 gr utomhus och sol - varför är man inte på tjänsteresa oftare. Nja, med tanke på att man saknar familjen så är det bättre att vara som vanligt - en looser med grymt värk i axeln.
En tanke som slagit mig - Rektorns elever - hur lär de sig räkna i notanalyser och annat? Våga inte ens gissa. Dessutom är det väl egentligen tveksamt om Rektorn verkligen är rektor?! Mattelärare - tveksamt.

2007-10-25 @ 13:10:08
Postat av: DrDr

En del har det som jag. En del har det som Direktören: Lyxmiddagar på Råsunda, exklusiva jorden-runt-flygningar, golf på Mission Hills. Man får väl önska en "Happy Ending" också....

2007-10-25 @ 14:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0