När du trodde det var över

I sanningssägaren JP finns idag en ilsken insändare signerad Kerstin och Rolf Larsson. De tycker sig ha fått sin musikupplevelse förstörd på en julkonsert där  WB satt vid den femsträngade basen. Låt mig citera:

"hur kan man balansera ljudet så att framförallt bas och bastrumma slår genom märg och ben"

"Byxbenen fladdrade ibland av bastonerna"

"De sånger som framfördes utan bas och bastrumma var helt underbara"

""En timme efter konserten slog hjärtat i kroppen som  det fått en chock och pulsen gick på högvarv"

Kritiken är i första hand riktad mot den eminente ljudteknikern, men samtidigt får man som basslover sig en tankeställare. Det finns uppenbarligen människor där ute som inte älskar att höra basen och känna hur det börjar vibrera i skelettet. Av insändaren att döma verkar det ju inte heller att vara någon sinekur för någon med svagt hjärta. Jag trodde det var en myt att basfrekvenserna kunde påverka hjärtrytmen, men tänk om jag har fel? I fortsättningen skall jag tejpa upp en handskriven lapp på dörrarna till konsertlokalerna:

NI MED SVAGT HJÄRTA LÄMNA ALLT HOPP NÄR NI HÄR INTRÄDER

Jag kan heller inte låta bli att reflektera över att jag nu i fortsättningen, likt trumpetaren Lasse Lindgren, bör uppmana publiken att flytta sig längre bak. Man vill ju inte skada någon.

Låt det nu bli jul.



Kommentarer
Postat av: A Little Less Conversation

sinnekur?

2007-12-22 @ 11:54:10
URL: http://littlelessconversation.wordpress.com
Postat av: Anonym

svenskläraret

2007-12-22 @ 20:06:12
Postat av: Po

Jag satt tre meter bort och hörde ingen bas alls utöver monitor. Tänk att det 2007 fortfarande finns folk som inte förstått basens roll i den moderna musiken. Jag lider verkligen med WB. Efter en helt pianomässigt perfekt genomförd midnattsmässa i Kungsporten på Julafton fick jag endast en kommentar efteråt. -Kul att höra dig sjunga basstämman på Jul Jul.
Säljes
Ett st digitalpiano RD-700
8000 kr
Ett st Nord Electro Stage
25000 kr
Köpes
Ett st lätt beg golfset

2007-12-25 @ 19:50:21
Postat av: tomten

Godjul Bosse walking

2007-12-26 @ 18:20:30
Postat av: Gitarristen

Jag bjuder 12' för Stage:t. RD700:an kan du behålla.

2008-01-02 @ 00:39:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0