Grotesco?
Apoteket
Jämte mig, en dam i åttiofemårsåldern med rullator som hade med sig en lika gammal väninna med piggare ben som likt en jojo sprang mellan den receptfria avdelningen och kön till den receptbelagda medicinen. De nyttjade den där typen av dubbel kommunikation som är så vanlig hos äldre människor:
- Har du fotkräm?
- Ja. Jag har två tuber hemma.
- Jaha. Då skall vi se...värktabletter, tandkräm, munvatten. Hade du fotkräm?
- Ja. Det har jag hemma. Två tuber.
- Det är ju inte så lätt för mig att hitta där borta. Jag ser ju så dåligt.
- Ja. Det är ju svårt att hitta där borta och du ser ju så dåligt.
- Jaha. Men fotkräm skulle du ha?
Jag log inledningsvis innan jag insåg att jag själv emellanåt lider av en total brist på närminne och inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att bli mitt kommande äldreboendes värsta plåga. Gode Gud. Var är min fotkräm?
Grotesco ikväll
Grotesco har på eget bevåg lagt ut en trailer på YouTube som jag tycker utlovar ett tillfälligt lyft i mina vanligtvis urvattnade och lätt stelfrusna onsdagar.
Bland nät och fjädrar
Läkaren vann. Det är lika bra att säga det först så är det överstökat. Med en dryg bussresa i benen och en massiv operahangover kunde jag inte prestera på min vanligtvis felfria nivå. Mina dropslag landade i första maskan uppifrån medan Läkarens chansartade bollar lade sig på nätkanten för att sedan retfullt klättra ner med ett långfinger i luften. I andra set höll jag på att kräkas vomera och hade en puls på 300 bpm. Jag trodde att jag skulle dö och eventuellt möta min frälsare även om jag misstänker att det är kört för min del och när jag efter matchen satt där med handduken över huvudet och väntade på att orka gå till omklädningsrummet och dessutom passera den förbannade digitala vågen på väg in i duschen insåg jag plötsligt tingens samband i ett föklarat ljus och skimmer. Jag har gått in i väggen. Det kan inte bli värre än så här. Mina bassträngar har gått av. Min bil är utan bensin. Grundtonen har inte passerat stämapparaten. Min pasta är inte färdigkokt. Min champinjonstuvning saknar vetemjöl. Mitt konto är övertrasserat. Mina fienders järnvägsräls går inte längre i cirklar. Var är min Seinfeldbox?
Barberaren i Sevilla, Göteborgsoperan
Jag går ytterst sällan på opera. Låt oss säga en gång per år. Möjligen har jag haft otur tidigare, men jag har sett flera olika föreställningar där man på något vis har krånglat till själva grundhanteringen av librettot genom att placera handlingen i nutid eller varför inte 1980-tal när verket i själva verket är skrivet på 1700-talet. Jag förstår förvisso idén med att aktualisera operan genom att lyfta fram tematiken i en miljö känner igen. Men det blir fel. Musiken kommer i skymundan och man sitter iställer och tänker så att det knakar över den finurliga scenografin och de konstfulla kostymerna och försöker förstå alla de ädla och geniala motiv regissören har haft för sin inre blick men som jag för mitt liv inte kan förstå.
Göteborgsoperans uppsättning av Rossinis Barberaren i Sevilla är befriad från den problematiken. Scenografin är enkel, flexibel, rörlig och stiliserad på ett charmfullt vis genom fyra husfasader som lätt flyttas av aktörerna eller scenarbetarna som är fullt synliga emellanåt. Dansarna och gitarrspelet förstärker det komiska och folkliga draget i framställningen och det är egentligen aldrig särskilt tråkigt. Det är friskt, med glimten i ögat nästan på ett göteborgskt vis och högklassiga sångprestationer. Camilla Tillings insats imponerade mest på mig personligen. Full kontroll och ett lekfullt uttryck på det blodfullaste allvar. Föreställningen präglas av en slags avslappnad timing där scenografin flyttas med en nonchalant puff och ett och annat svenskt ord slinker in i handlingen. En opera buffa av det här slaget har i mina ögon och öron inte så fantastiskt mycket att säga; librettot blir mer en ursäkt för att konstruera olika sång- och scenkonstellationer där intrigen till slut endast blir en ram för musiken att verka i. Ibland är det väl gott nog?
Foto: Ingemar Jernberg
Betapet
Ett tag var mitt betapetspelande närmast maniskt uppslukande. Jag satt uppe till tre på nätterna för att förbättra min rating och kunde inte sova för jag såg bokstäver och fyrkanter flimra förbi. Nu ströspelar jag ytterst sällan i rent avkopplande syfte. Det är nämligen omöjligt att tänka på något annat när man pusslar ihop ord under tidspress. Trots allt, det är få saker som ger mig en störrre adrenalinkick än när jag krossar Läkaren i en hetsmatch. Men mitt råd är: Börja inte. Du fastnar direkt.
Den ängsliga människan
Den rädda människan
Malibus prinsar
Serien skildrar (nåja) David Foster och hans liv med hustru och två styvsöner som gör sitt bästa för att Foster skall bli irriterad och gärna gå upp i limningen av all undertryckt frustration. Seriens klo är förstås att David Foster en av musikvärldens mest uppburna producenter, arrangörer, låtskrivare och pianister inte har någon som helst glädje av det som familjefar. Han förklarar för sina bortskämda, och rätt odrägliga söner, dryga 20 år, att de kanske inte skall räkna med att försörja sig som trumslagare och att det inte är normalt att bjuda sina vänner på sushi för 700 dollar varje dag. Den fjortonfaldige grammyvinnaren gör sitt bästa genom att spärra deras kontokort och skäller ut dem efter noter på det där sättet som fäder alltid gjort. Och det är märkligt. Det är nästan arketypiskt. Att en man som skulle kunna anställa hur många städare som helst, ändå blir förbannad när han tvingas plocka upp smutstvätt och släcka i alla rum som hans malibubrats har varit i.
Det sorgligaste av allt är trots allt att vare sig Fosters styvsöner, deras usla kamrater eller ens hans fru verkar uppskatta hans hårda arbete och det faktum att han är en av populärmusikens stora stilbildare som förtjänar respekt och aktning. Det är jobbigt.
En intervju med Foster finns här.
Joni Mitchell, Shine
Jag har sedan 1985 (Dog Eat Dog) nervöst pillat bort plasten från dina nya skivor och högljutt krävt tystnad när du har skämt bort mig med din omisskännliga frasering, dina kaxiga sångstämmor och ditt gitarrspel, de olika stämningarna och helt säregna kompen med det där rinnande forsande flödet som stoppas upp av dämpningar och döda toner. Och det musikerkollektiv som du har omgett dig med. Hur många gånger har jag inte lyssnat efter Larry Kleins komprimerade, men ändå sjungande bandlösa bas som breder ut sig i stereopanoramat? eller varför inte Jaco och Pat Metheny på dina tidiga inspelningar. Du förstår, när jag lyssnat färdigt på Shine var jag tvungen att bläddra fram den äldsta skiva jag har med dig. Clouds från 1969. Då är du ännu en folksångerska med en förmåga att skriva de vackraste melodier man kan tänka sig. Jag var tvungen att lyssna på Both sides now som är så storslaget minimalistiskt vacker att det gör ont. För allvarligt talat. När du på Shine spelar piano och blandar Bob Sheppards saxofonspel med billiga syntljud så vill jag inte vara med. Det spelar ingen roll att kritikerna har skrivit upp dig. Du måste hitta tillbaka till svänget och ditt unika uttryck. Dina fantastiska låtar och din gudomliga sång pulvriseras nämligen av de taffliga arrangemangen och den löjeväckande instrumenteringen. Lämna Starbucks och kom hem. Snälla.
Joni, skall det verkligen behöva vara så här?
This is England
Thomas Turgoose gör en närmast osannolik rollprestation som Shaun, 13 år gammal vid tillfället. Jag kan för övrigt inte minnas när jag såg en film senast med en sådan trovärdighet och naturlighet i agerandet. Briljant. Se den. Det var folktomt i salongen och jag tvivlar på att den hänger kvar mer än en vecka i Jönköping.
Grannsämja?
"Jag skulle inte pissa på henne om hon brann."
Om en människa brann kanske inte det är det första jag skulle tänka på heller men det är självfallet en annan historia. Man måste trots allt medge att budskapet i citatet är förhållandevis tydligt. Efter att ha läst artikeln börjar jag att fundera på hur detta uttalande kommer att förändra grannarnas relation framöver. Det är ju en sak att ha synpunkter på sina grannar, men jag undrar med min begränsade tankeförmåga, om grannsämjan verkligen främjas av att citatet ovan kablas ut i a) TV3, b) Metro. Borde det inte finnas en mer diplomatisk väg att gå? Softish?
Bland nät och fjädrar
Rektorn och Läkaren på egen hand. Två tänkbara scenarion:
1. Rektorn harklar sig, varvid Läkaren snabbt konstaterar att Rektorn av hälsoskäl borde lämna WO. Läkaren vinner därmed matchen.
2. En stor del av timmen ägnas åt att Läkaren förklarar skillnaden mellan jämna och udda tal och vilka uttryck det tar sig i användandet av serverutorna på badmintonplanen. Rektorn ger sken av att förstå men placerar sig som vanligt helt slumpmässigt i den ruta som tycks vara lämplig. Läkaren grips av frustration och förlorar matchen.
John Mayer, Continuum
Mina elever brukar då och då i förbifarten droppa lite nya musiktips som jag likt en kruttorr wettexduk suger i mig. Det kanske inte alltid resulterar i ett rent lyckorus, men ibland är det friskt att kliva ur den egna musikaliska fåran och möta nya ljudbilder. Jag är inte helt säker på att min familj är av samma uppfattning. Jag minns till exempel den lätt skräckslagna förvåning som lyste i deras ögon när jag överraskade med The Mars Volta för ett par år sedan. Som om inte alla familjer behöver lite progressiv rock med latinoinslag ibland.
Den här gången har jag, som vanligt ett år efter min samtid, upptäckt John Mayer och hans CD Continuum. Det är stilrent och bluesigt med en helt oemotståndlig produktion. Så rent. Ett kargt, men ändå detaljrikt landskap att i lugn och ro orientera sig i. Gitarrspelet, så bekant, men ändå helt eget med en sagolik känsla för frasering och kompfigurer. Små dämpningar, en nästan röstlik gitarr som spelar en understämma till sången. Lägg till Pino Palladinos basspel som töjer sig och snirklar runt Steve Jordans beat så att åttondelarna börjar att koka. Och det är där det magiska ligger med Mayers CD. De utmejslade nakna idéerna som presenteras med en elasticitet och naturlighet. Det flödar och gungar men är ändå återhållet och behärskat. Jag har lyssnat på spår 2, I Don´t Trust Myself, några gånger och jag baxnar. Det spelas så lite och svänger så mycket. Jag går av.
Jag måste ha drömt
En normal lördagkväll i hemmets hulda och varma hägn brukar innehålla tv-deckare och snacks men jag tror att jag börjar hallicunera. Långt bak i mitt medvetna finns en filmspelning i en utblåst industrilokal i ett småländskt ingenstans. Det hela är mycket obehagligt. I minnesfragmenten figurerar två trumpetare med gottköpsansikten som utrustade med tjejsolglasögon spelar livvakter men associationerna går väl närmast till två musiklärare som vill verka farliga. Det är mycket obehagligt. Jag fryser och går omkring i en paljettskjorta och plötsligt börjar livvakterna, nåja, att bruka ett grovt övervåld mot två tygälgar i naturlig storlek. En man med hes röst förklarar att Burning love blir andra låt och en skäggig man i vit sparkdräkt håller upp dörren för mig. Det hela avslutas med att någon säger: "Nu skall vi ha tårta och korv." När jag skall åka hem är utfarten spärrad av servitriser som pratar tyska och på vägen hem i den dovt svarta natten tittar jag ett rådjur i ögonen innan jag styr mot ljuset.
Föräldramöte
När jag startade min mycket korta militära karriär minns jag hur en av de nyinryckta kamraterna efter ungefär 4,5 minuter räckte upp handen och ställde den adekvata, men samtidigt totalt skruvade frågan: Vad får vi för vapen? Jag har varken förr eller senare mer intensivt längtat hem. Jag har aldrig hört hemma mindre någonstans än i gröna kläder. En känsla av liknande art men i en mer utspädd form brukar jag känna när jag närvarar på föräldramöten. Men ikväll var det annorlunda och det chockerar mig. Förskolepersonalen framstod som kunnig engagerad och djupt motiverad att göra det bästa för barnen och jag hälsade på flera av föräldrarna och småpratade till och med lite grann med flera stycken. När rektorn hade informerat var jag beredd att ropa Bravo! och applådera men jag hejdade mig. Alla var trevliga och glada hela tiden och det rådde en positiv och uppskattande anda hela tiden. Visst är det konstigt?
Ej anträffbar
Det är lite körigt nu. Jag stod alldeles nyss i postskrubben på Konsum Dalvik och väntade på att de skulle hitta mitt paket från CD Universe med den från Japan importerade Airplay från 1980. Jag småsprang ut ur affären efter att ha betalat moms, tull och postens expedtitionsavgift, ut till bilen och flippade in CD:n och körde en lång omväg med Stranded på högsta volym med Funderburks stämsång som en klar kristall. Bilhögtalarna hängde snart från bildörrarna som nypoppade popcorn och jag tvärnitade utanför ytterdörren och ilade frustande med ytterkläderna på, in i vardagsrummet och bad barnen stänga av det där tecknade larvet de tittade på och förklarade att de nu skulle få höra på riktig amerikansk musik från nittonhundraåttiotalet och visserligen sänkte de volymen på burken lite men när jag höjde volymen och sjöng min grymmaste falsettsång och spelade Jay Graydons gitarrsolo i luften såg de nästan lite illa berörda ut. Jag stod med andra ord inför ett pedagogiskt problem som ingen på Musikhögskolan hade förberett mig på. Jag försökte att övertyga dem, men de sa avmätt att det var lugnt och skönt innan jag kom hem.
Jag lät mig inte nedslås utan frossade snart i den mest fettdrypande och kaloristinna åttiotalsnostalgi jag har upplevt på länge. Airplay. Med Graydons solon som rör sig ut och in i harmonierna som om vore de helt transparenta och Fosters pianofigurer som är så distinkta och utmejslade att de lämnar avtryck i högtalarkonerna. Funderburk. Med stämband av is. Jerry Heys signaturblås med de höga trombonstämmorna som är så snygga och ligger så rätt i produktionen att det värker i hjärtat. Porcaros osvikliga funkshuffle som puttrar i ett groovigt långkok med en precision och ett sound som trummisar världen över med vördnad har närmat sig sedan dess. Även om ett par låtar tjugosju år senare känns svaga är det helt enkelt förbaskat bra.
Vänner. Ni som fortfarande finns kvar från den här tiden. Rätta mig om jag har fel, men jag påstår att jag och några kamrater spelade förband till Tommy Funderburks band The Front på en lägergård utanför Aneby. Det låter inte klokt, men visst var det så? Om jag minns rätt satt min vän pianisten bland en skog av syntstativ och letade efter ett pianoljud och jag själv spelade på den största basförstärkare jag hade sett. Tommy Funderburk måste ju ha befunnit sig på en armlängds avstånd. Eller? Det låter inte klokt.
För övrigt är jag inte anträffbar imorgon. Jag skall trycka in ipodlurarna ända in i hjärnan och åka upp till Axamo och ställa mig framför ett snyggt propellerplan och lägga upp planerna för min verklighetsflykt till åttiotalet. Kan jag inte bara få vara ifred?
TV3? Allvarligt talat
Freddie, my friend
Allvarligt talat
Jag drabbades inte direkt av insikten av att det är min livscykels mjäkiga katalysator, men jag fick en varm känsla i hela kroppen när jag steg ut på vår fallfärdiga entrétrappa för en kvällspromenad. En frälsningsupplevelse? Jag vet inte.
Jag kräver inte särskilt mycket sysselsättning. Jag är liknöjd i ordets mest positiva betydelse. Om jag bara fick vara i fred så skulle jag uppnå en total jämvikt. Jag skulle ägna mig åt att nattvandra i de nedsläckta villakvarteren med ipoden full av småledsna rundlagda medelålders män som desperat väser fram sina kväden om längtan och närvaron av den frånvarande guden. Jag skulle bara lyssna på musik där basen ligger så långt fram i ljudbilden att jag uppfattar det småfuktiga anslaget och alla spöktonerna som varsamt knuffar in trumhinnan i mörkret och dämpningarna som uppsluppet släpper fram virveltrumman på två och fyra och de där små kromatiska förslagen som limmar ihop hela kompet. Trots allt. Det är ju det som är den yttersta meningen med livet. På dagarna? Kan man inte bara få vara i fred?
Point of no return
De senaste veckorna har jag knarkat Seinfeld. Jag hann inte mer än se färdigt säsong 7, och ängsligt lustfyllt skrattat åt bloopers och torkat bort en tår när Julia Louis Dreyfus intervjuas och hon berättar om hur hon liksom fick kämpa för att få de köttigare komiska inslagen i serien och sett att Jason Alexander verkar vara ungefär som George i verkliga livet också även om han låtsas att han är rätt normal och lyssnat på Michael Richards som sitter där med sitt tillplattade hår och framstår som en beskedlig man som hyllar Larry David som sannolikt dödar serien genom att hoppa av som sparringpartner till Jerry Seinfeld efter sju säsonger, innan jag med skakiga händer stod på MediaMarkt och köpte säsong 8. Jag har sett tre avsnitt men försöker hushålla för jag vill inte att det skall ta slut. Det är sorgligt. Visst är säsong åtta en gnutta sämre tack vare frånvaron av Larry David men det är ändå ett så rikt material och lysande timing i samspelet att det är rent TV-godis. Har det gjorts bättre TV? Jag tvivlar.
Men. Vad skall jag göra när avsnitten är slut? Mitt liv kommer helt att sakna mening. Igen.
Steve Martin

På senare tid har jag upptäckt Martins färdigheter som banjoist, inte minst tillsammans med Bela Fleck eller Earl Scruggs. Det är med den fingerfärdigheten och i det helgjutna sammanhanget jag av hela hjärtat önskar att få se Martin som skådespelare i framtiden.
Bland nät och fjädrar
Måste tyvärr säga att min småländska hjältevad spelar mig olustiga spratt. Jag får kramp. Det gäller för övrigt som en metafor för hela mitt sorgliga liv.
Spela tillsammans?
Har i helgen varit i Gislaved och Skärstad för att leverera fasta och välformade grundtoner som likt musikalisk sockervadd poppar ur min medtagna högtalare. Jag måste säga att det var ett rent nöje.
Eko?
Skall vi dra en lättnadens suck? Makabert.
Snoops vardagsbekymmer
1. Snoop får ett eget kravallstaket där coola kids med stora jeans hänger och spanar på sin hjälte medan han räfsar löv med ett rätt bistert inåtvänt leende.
2. Ingen vågar närma sig Snoop som omger sig med ett gäng rätt tuffa kompisar som nervöst fingrar efter sina puffror så fort det prasslar i grenverken. Till sist tröttnar Snoop på situationen, tar fram en pistol som är större än min underarm och skjuter ner en paparazzi från ett träd.
Mitt liv i samhällets tjänst känns inte lika farligt. Å andra sidan slipper jag ju räfsa löv.
TV 2
Tittade på Letterman och tyckte att det var trevligt till Letterman började intervjua Alec Baldwin som måste vara den träigaste skådespelaren alla kategorier vilket inte gör honom till något hetare intervjuobjekt. Jag somnade sött i soffan och vaknade inte förrän Faith Hill avslutade kvällens program. Processen där jag gick från att sova till att gradvis kvickna till för att sitta käpprätt i soffan med öronen stora som grytlock för att höra mer går inte att beskriva som något annat än en djupt religiös upplevelse. Livebanden duggar ju tätt i den amerikanska talkshowsfären men det här var något som var så blodfullt och kompromisslöst men ändå mitt i den amerikanska countryrockfåran att jag fortfarande ler. Jag tycker att det är så fascinerande när artister som har nått all rimlig framgång ändå sjunger som om de är beredda att riskera allt. Hela hennes utstrålning och sätt att bemöta Letterman lyste av integritet och skärpa. Gode Gud. Vilken kvinna.
TV 1
Jamerson vs Kaye
Jamersons anhöriga har under senare år verkligen tagit striden mot den gamla basisten i Beach Boys, Carol Kaye som med en enträgenhet som saknar motstycke hävdar att hon spelar bas på en del av Motowns tidigare inspelningar. Det finns inga regelrätta listor som bekräftar att till exempel Jamerson spelar bas på en speciell låt utan utsagorna bygger mer på var låtarna spelades in och med vilken producent. Carol Kaye hävdar att mycket av Motowns material spelades in i LA långt innan Motown flyttade från Detroit på riktigt och att hon därför följdriktigt spelar på låtarna. Där står striden. Som Allan Slutsky, mannen bakom boken Standing in the shadows of Motown konstaterar så har ingen överhuvudtaget varit intresserad av vad JJ har gjort tidigare. Få världsmusiker har stått mer i skuggan än vad han har gjort, men efter hypen kring boken och senare filmen har ett intresse väckts som har gjort att Jamerson postumt har fått mer erkännanden än vad han sannolikt någonsin drömde om. Kaye framhärdar forftarande i att hon har spelat baslinjerna som av många betraktas som rena jamersonsignaturer.
Vem har rätt? Jag är benägen att hålla med Slutsky om att Jamersons sound är omisskännlöigt liksom hans säregna idéer, men vem är jag att tala om vad som är vad. En intressant detalj, som inte bevisar någonting, är att Stevie Wonder i sin Fulfillingness´ First Finale i konvulutet tackar Jamerson med orden "Your talent is unlimited, thank you". Det tycks som ett genuint erkännande och jag inbillar mig att Jamerson hade positionen som det underfundiga geniet bland medmusikerna.
Jag har för övrigt själv använt en del av Kayes instruktionsmaterial och skrev för några år sedan ett mail och tackade för hennes genomtänkta böcker. Döm om min förvåning när ett handskrivet brev med hennes biografi och ett stenhårt plektrum landade i min brevlåda någon vecka senare. Jag blir fortfarande gråtmild när jag tänker på det.
Föräldraskap
Hennes frasering var som tagen ur artonåringens taggtrådsfyllda språkdräkt när hon anklagande beklagar sig över att jag inte oavbrutet slår frivolter av ren glädje. Kan man inte bara få vara ifred?
Nya betyg inget snack
På måndag kommer betygsutredningen med sitt förlag till ett kommande nytt betygssystem och DN redogör för de tidigare betygssystemen i dagens nummer. Jag har alltid förundrats över det system som gällde fram till 1962; det med både bokstäver och en slags upplysande förklaring. BC följs av Icke fullt godkänd. Stora A som i praktiken var nära omöjligt att få följs av det något avmätta Berömlig. På något sätt känns lilla a som bättre med Med utmärkt beröm godkänd. Det ser mer ut på något sätt. Däremot känns Ba som tvetydig med Icke utan beröm godkänd, typ bra gjort grabben men du kan nog bättre om du vill. Jag skall den dagen jag blir skolpolitiker lansera följande system som jag tycker är glasklart och dessutom är anpassat till dagens dynamiska språk:
DKBPB - Du Kan Bli Professor Ba
VG - Värsta Grejen
ST - Skitbra Typ
OK - Okäj
IV - Inge Vidare
DS - Du Suger
Knight and the Pips
Jag har inte särskilt mycket samlingsskivor, men en som jag inte skulle kunna vara utan är The Motown Years med Gladys Knight and The Pips. Gode Gud. Det är så bra att det börjar flimra för ögonen. Lyssna på deras version av I heard it through the grapevine. Om du kan lyssna på den utan att valfri kroppsdel markerar takten kan du sälja din stereo. Deras sprudlande version överträffar med råge den med Marvin Gaye om du frågar mig. Om du kan lyssna på Every beat of your heart utan att gripas av det svåraste sentiment så är du rigid. Och om du inte blir förälskad när du hör If i were your woman så bör du leta efter närmaste ättestupa. Det är briljant motownsoul från en fullständigt gyllene era. Känns livet bedrövligt luta dig mot Gladys Knight and the Pips.
Ett skäl så gott som något att ta sig an Knight and The Pips är förstås att lyssna till alla tiders mest hårt svängande basist, James Jamerson. Basgångarna studsar, bubblar och slingrar sig runt harmonierna med en snirklig kreativitet som ändå är så fast rotad i beatet att det aldrig upphör att svänga så att det svartnar. Han är alla moderna basisters urfader och spelade på de flesta av Motowns skivor under sextio- och sjuttiotalet, innan han dog 1983. Hans spelstil var i sin genialitet inte direkt anpassad till den amerikanska musikindustrin på åttiotalet. Att tänka sig honom i LA 1980 är lika anakronistiskt som att placera Mozart i ett grungeband.
I den här videon kan du se Jamerson live med Marvin Gaye i en liveversion av What´s going on, Jamerson till höger bakom Gaye, petar med ett finger och hängande tumme fram det mulligaste som har levererats från en Fender Precision. Saxofonen är helt ur, men vilken tagning i övrigt.
Bland burar och blad
Trots debaclet med ryggen är jag i en prima form och jag ber Doktorn, Direktören och Rektorn att vara inställda på ett mer helhjärtat motstånd på badmintonplanen i fortsättningen. Jag är medveten om att min kvalitet på banan inte har motsvarat de högt ställda förväntningarna, jag har ju varit skadad, men jag lovar att ni i fortsättningen kommer att känna igen den grace och det väl synkroniserade rörelsemönster som tidigare kännetecknat mitt spel. Med tanke på den explosiva spelstil jag har så är det i och för sig inte konstigt att kroppen tar stryk.
Inga nät och fjädrar
Costanza och jag
Jag har betett mig underligt idag. Vid flera tillfällen har jag talat högt för mig själv. När jag mellan två jobb stannade bilen utanför Preem sa jag högt och tydligt: Bosse skall köpa glass. När jag hörde mig själv uttala dessa ord vände jag mig oroligt om för att se om någon hade hört mig samtidigt som jag försökte att känna efter och analysera min psykiska status. Jag kände mig inte mer i obalans än vanligt men kunde samtidigt dra mig till minnes att jag tidigare under dagen, halvhögt i en korridor, hade yppat: Nu skall Bosse ha lektion. Oron spred sig som ett virus i kroppen innan jag insåg förklaringen.
Jag har sett Seinfeld, säsong 7, åtminstone tio avsnitt, på DVD i helgen och George Costanza har övertagit min kropp. Det är en tidsfråga innan jag skallig och irriterad skriker: George är frusterad. Det kan hända när som helst. På nästa personalkonferens?
Lars Jansson Trio
Lars Jansson är vid det här laget professor och reser världen runt med sin musik. Samtidigt är det omöjligt att inte tycka att han blir relativt styvmoderligt behandlad i den svenska musikvärlden. Varför? Kanske för att han inte som Bobo Stenson och Claes Crona länkas till Arne Domnerus och Putte Wickman. Kanske för att alla pianospelande karlsöner trängs i utkanten av strålkastarljuset på Victoria Tolstoy. Kanske för att han aldrig har försökt att vara hipp och fräck utan koncentrerat sig på sin egen musik och sina egna arrangemang. Kanske för att han har hållit sig på sin kant på västkusten och vidgat sitt kontaktnät internationellt istället för att flytta till Stockholm. Jag vet inte. Men. Den här kvällen är han glimrande. Situationen är underlig, en världspianist som tvingas spela på ett sunkigt digitalpiano i en rätt opassande lokal för den här typen av musik. Han finner sig, beklagar sig lätt ironiskt över pianot och säger att det inte är lätt att vara dansbandsmusiker, sätter sig ner och levererar med sina mannar fullödig jazz i dess ädlaste inkarnationer.
Vad mer behöver man en måndagkväll i oktober?
Tonår
Det är omöjligt att förbise de svarta rubrikerna i helgens nyhetsflöde. Två ungdomar döda under gräsliga omständigheter i Blekinge och Stockholm. Utan att närmare känna till detaljerna kring dödsfallen så är det ändå svårt att inte dra parallella linjer mellan alkoholkulturen bland unga och det som har inträffat. Jag tänker särskilt på dödsfallet i Stockholm. Som lärare, förälder och vuxen är det omöjligt att säga något annat än att det finns något i grunden osunt med synen på alkohol bland många unga. Och för mig personligen, jag har svårt att tänka mig något större tecken på själslig fattigdom i ett samhälle, än att unga människor super bort sitt omdöme, i tron att det måste vara så. Vem har sagt att det måste vara så? Kan någon förklara?
En hund begraven, snart
I samma sekund som jag skriver om den svenske skådespelarens "kanonhund", tappar Jönköpings-Posten, JP, ja tidningen som vi är välsignade med i den här staden, fullständigt fotfästet. Om DN:s ordval i rubriken är omdömeslöst så är väl JP i sig att betrakta som ett katastrofområde som borde beläggas med ett journalistiskt utegångsförbud. Tidingen JP som i 99 fall av 100 låter de lokala nyheterna, som för övrigt upptar det mesta av tidningens sidor, handla om hur stora svampar man hittat i Mullsjös skogar, eller vem som vunnit matchen i division 5, eller ett dagis temaverksamhet, eller varför inte klassikern om att näktergalen har hörts i Aneby, skildrar i fredagens nummer hur en hund har blivit ihjälbiten av en annan hund. Fint, en nyhet som säkert intresserar många i Bankeryd. Men. Allvarligt talat. Bilden? I en fyrfärgsbild ser man hur en liten ihjälbiten hund ligger med blod forsande från halsen. I bakgrunden syns en annan hund, förövaren, belåtet ligga kopplad vid en lyktstolpe och slicka sig om nosen. Smaklöst? Ja. Onödigt? Ja. Omdömeslöst? Ja.
Språket
Tjena Bertil.
Hej.
Läget?
Jodå.
Du, jag ser här att tjejerna tar sig själva av daga. Vi kanske skulle kika på det.
Jo. Men vem äger frågan?
Ja, det är ju inte direkt något vi kan göra något åt och det är ju kanske inte vårat krig. Men vi kanske skulle kika på det?
Ja. Vi kollar och återkommer.
Topp. Hej.
Hörde på radio hur en av landets mer kända och stureplansorienterade bloggare hade gjort sig rolig över en känd skådespelares sorg över sin döda hund. Skådespelaren hade sagt till tidningen att det var en "kanonhund" och bloggaren hade gjort sig rolig över att "kanon" kan sammansättas i kombination med bil, läge, skiva och film, men inte hund. En hund kan vara mysig och gullig men inte kanon. Jag håller med, men någonstans finns förstås en gräns där sådana iakttagelser blir fascistoida. En sörjande människa bör nog få använda de sammansättningar av ord som känns närmast hjärtat just då, utan att det kablas ut med ett gapskratt till en hetsig bloggpöbel.
Min garderob
Det finns inget klädesplagg som kan vara så infernaliskt hett som en smoking. För några år sedan, ja en massa år sedan, spelade vi på någon slags fest som anordnades utomhus på gamla Strand i samband med Frisbee-VM. Det var säkert 30 grader varmt och solen följde oss obevekligen som om vi vore punktmarkerade av Stefan Schwarz. Där satt vi i smoking och spelade storbandsjazz, och försökte se cocktailmässiga ut med svetten forsande och panik i ögona som dessutom oavbrutet nervöst flackade runt efter något att dricka. Gästerna myste i kortbrallor och linnen, men vi skulle minsann visa hur snygga vi kunde vara i våra smokingar. Gästerna måste ha undrat över vårt mentala tillstånd.
Å andra sidan finns det inget plagg som kan vara så in i norden kallt som en smoking. Hur många gånger har man inte sjavat ut i tiotals minusgrader, varm efter att ha spelat och suttit i bilen i sin luggslitna festklädsel och trott att man skall dö av en ren och skär köldknäpp. Den fodrade smokingen måste vara en given försäljningssuccé.
Jag blir aldrig äldre än så här
LeMarc börjar tränga in i mina vener. Hans sorgliga bilder flyter upp till ytan och gör mig nedstämd på ett trivsamt vis.
Och pojken som en gång var jag, satt på ett tak och såg allting,
han grät
Med en brunn av tårar, han hade blå serpentiner av längtan, i
knät
(Pärlemor från Bok med blanka sidor)
TV-sport
dom måste komma rätt i positionerna
dom ser passiva ut
en svag passning men han jobbar bra hemåt
dom har spelat upp sig efter hand
ett kliniskt avslut
vilken kapning
ut i referatet.
Men Strömblad visade prov på naturlyriska ambitioner med metaforen " Chelsea väver in Valencia i ett spindelnät" och den effektiva "Han har inget kvicksilver att sätta in på bänken". Hysén som är trivsamt motvalls kärring och gärna tjötar på sitt goa sätt vävde in onomatopoetiska uttryck med en hänförande hastighet i frasen "Det är inget smacksmackspel med en touch precis" . Han ägnade också en god stund åt att förklara för den korkade Strömblad att det viktigaste är vad spelarna tycker om tränaren. Jag är inte helt säker på att den synen är den helt igenom förhärskande i den professionella fotbollen. Men det är förstås en vacker tanke.
Jag saknar för övrigt mycket en formulering som användes ofta på 1900-talet:
Den bollen var värd ett bättre öde
Vilket öde är en boll värd egentligen?
LeMarc, Kärlek i tystnadens tid
Och allting är som söndag
Som i en akvarell
Allting bara mittemellan
Varken morgon eller kväll
Emellanåt slås jag av att LeMarc då och då låter som Tomas Andersson Wij i sitt sångsätt och det känns som om just de två representerar något alldeles eget i svenskt musikliv. Pretentionen, viljan att berätta och skildra och en förädling av den svenska poprockens tidigare ringarangande gitarrer till något som mer bottnar i soul, Wilson och brittiska poptraditioner. Det här låter bra. Jag tror inte att jag har hört en svensk skiva med ett bättre ljud. Sångljudet är fenomenalt. Alla retroblinkningar i produktionen kanske inte helt vinner mitt hjärta, men ofta är det svindlande vackert och genomgående geniala arrangemang av Johan Lindström. En skiva som knappast lyser upp i höstmörkret men som förstärker de varmare färgerna.
Yrkesskada
Hur förlorade du synen?
Jag fick en trumpinne i ögat.
Varför är dina fingrar så svarta?
Jag har förfrusit mig.
Var?
I Eksjö.
Är du verkligen beredd att offra din hälsa för att få spela bas?
Jag vet inte.
Ja, men du har i alla fall hörseln kvar.
Va?
Kustjägare?
Om jag vore i underrättelsetjänsten och blev tillfångatagen för att avslöja alla rikets hemligheter skulle det räcka med att någon nöp mig lätt i armen innan jag tjänstvilligt skulle avslöja allt jag visste.
Bland nät och fjädrar
Jag får sedan storstryk i en singel mot Läkaren. Inte mycket att säga, men när vi skakar hand efter matchen ser jag att han har samma galna blick som Ben Johnson hade när han slog världsrekord i OS i Söul 1984. I bastun efteråt turas Läkaren och Direktören om att berätta hur mycket de brukar vomera när de reser per flyg.
En värdig avslutning.