Tonår

Det är omöjligt att förbise de svarta rubrikerna i helgens nyhetsflöde. Två ungdomar döda under gräsliga omständigheter i Blekinge och Stockholm. Utan att närmare känna till detaljerna kring dödsfallen så är det ändå svårt att inte dra parallella linjer mellan alkoholkulturen bland unga och det som har inträffat. Jag tänker särskilt på dödsfallet i Stockholm. Som lärare, förälder och vuxen är det omöjligt att säga något annat än att det finns något i grunden osunt med synen på alkohol bland många unga. Och för mig personligen, jag har svårt att tänka mig något större tecken på själslig fattigdom i ett samhälle, än att unga människor super bort sitt omdöme, i tron att det måste vara så. Vem har sagt att det måste vara så? Kan någon förklara? 


Kommentarer
Postat av: bernur

Jag tror att någon krimonolog har sagt att ungdomsvåldet har varit på en ganska konstant nivå de senaste 25-30 åren, det är bara det att massmedia skriver om det på ett annat sätt nu. Alkohol: ja, men det krävs ändå en människa för att döda en annan. Tyvärr tror jag dock att du har rätt i att ungas inställning till alkohol har ändrat sig, men det har nog skett under de senaste 15 åren. Allt djävulskap har skett sedan jag slutade vara ung.

2007-10-09 @ 08:14:29
Postat av: B

Tror inte heller att våldet har ökat, men tycker att attityden hos unga har förändrats överhuvudtaget när det gäller droger. Det finns alltför många föreställningar om hur det skall vara i allt lägre åldrar.

2007-10-09 @ 10:10:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0