Jan Lundgren, Magnum Mysterium

Jag förvånas över mig själv när jag lyssnar på Magnum Mysterium, Jan Lundgrens körprojekt där han tillsammans med Lars Danielsson musicerar med The Gustaf Sjökvist Chamber Choir. Min egen vokala förmåga kan få den mest drivna körsångare att bli lika elastisk som ett tiltat flipperspel och den basistiska känsla som jag tror att jag, åtminstone emellanåt, musicerar med är fullständigt bortblåst; som bas i en kör är jag lika mycket att luta sig mot som en vindflöjel och mitt intresse för körmusik är minst sagt begränsat.
     Ändå. Det här måste vara en av de få crossoverproduktioner med en kammarkör inblandad som är riktigt lyckad. Det är svindlade vackert med de rena körklangerna som Lundgren vandrar runt i med sitt slanka pianospel, iklädd en sirlig elegans som ändå uttrycker och beskriver med luft och väntan för att ibland färga med större bestämdhet. Danielsson får i mångt och mycket rollen som Georg Riedel med ett enkelt, funktionellt spelsätt, men har också en förmåga att med cello blanda sig med körklangen och skapa kontraster i arrangemangen med sin frasering.
     Materialet består av körverk från renässanskompositörer som arrangerats av i första hand Jan Lundgren och är en dedikation till minne av Ingmar Bergman. Varifrån kommer musiken, frågade Ingmar Bergman i ett Sommarprogram. Ett mysterium.


   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0