Solomon Burke, Nashville
Soulikonens countrycoveralster är en förtjusande mix av hillbillyland och Burkes tjutande, kvidande och soulfyllda sång. Varför blir det så bra när amerikanska soulartister går den vägen? (Minns Ray Charles underbara countryhybrid.) Burke i duett med Dolly Parton är en hisnande tanke men när efter att ha hört dem tillsammans kan man bara fråga sig varför de inte gjort det tidigare. Inspelningen är verkligen tät, med gott om ljudliga kommentarer från Burke. Magi.
Att vara gränsöverskridande är naturligtvis inte lätt. Hur många artister har inte trott sig om mer än vad de klarar av? Hur många klassiskt skolade sångare har inte självsäkert proklamerat att de minsann sjunger jazz också för att sedan framföra rena avrättningar av jazzstandards med sylvialindenstrandvibrato? Gode Gud.
Dobrogosz och Widmark
Precis hemkommen från Strandgårdens jazzfestival utanför Halmstad kan jag fortfarande glädjas över två mycket värdefulla konsertuppevelser, Anna Christoffersson tillsammans med Steve Dobrogosz och Anders Widmarks Trio. Två pianister och två temperament. Dobrogosz med sitt lyriska, meditativa musicerande, ibland nästan med en akademiskt klassisk doft och ibland med influenser från gospel och pop. En ständig närvaro och känslan av att duon befinner sig mitt i musikens kraftfält och att de kommunicerar intensivt med varandra under konserten är mitt bestående intryck. Storslaget att spela en hel konsert och endast göra två covers. Jag har lyssnat en hel del på Christofferssons och Dobrogosz CD och tycker att de är ännu starkare live. Inget dåligt betyg.
Anders Widmark är på många sätt en utmanande pianist genom sitt sätt att bygga musiken på tystnaden, på dragningar och framför allt genom att han på något vis letar upp klichéerna, fraserna och gnuggar, tuggar och i slutändan levererar resultatet som sitt eget, med en så intensiv känsla av att han menar varje ton, fras och inpass. Det är stort och när man tänker efter så är det ju så varje jazzmusiker borde resonera. Det är förstås en stor missuppfattning att tro att jazzen bygger på improvisation. Jazzen bygger till en större del på att förhålla sig till en tadition och som musiker måste förstås den största utmaningen vara att göra sitt eget avtryck synligt mot traditionens bakgrund. Det lyckas Widmark med. Basisten Mattias Welin matchar på ett utsökt sätt Widmarks spel med sin lyhördhet och blandning av det moderna och det traditionella i uttrycket. Lennart Gruvstedt fullbordar trion med ett distinkt men ändå fjäderlätt trumspel. Apropå leva i traditionen så är det närmast ett understatement när det gäller Gruvstedt. Han medverkar på Miles Davis Aura och har dessutom i många år musicerat med baslegenden Niels-Henning Ørsted Pedersen. NHØP som för övrigt lämnade sin baspall alldeles för tidigt, 59 år gammal.
Rasmussen. God natt.
Cykelpubliken över vår värld måste vara den mest tålmodiga och överseende av alla. Jag tillhör själv en av de som fascineras av Tour de France och det kraftprov och taktiska dilemma som tävlingen utgör. Jag brukar varje sommar oavsett väder följa några etapper i Alperna och Pyrenéerna och kunde förra året se Floyd Landis göra en mirakulös upphämtning i bästa busterstil för att så småningom vinna hela touren. Dopad. Mitt engagemang var bortkastat och min upplevelse var helt spolierad. I år Vinokourov, och nu Rasmussen som på ett hjul skulle cykla i mål i Paris som vinnare. Fuskare. En journalist sa "frågan är inte om cykelsporten är död utan när den dog". Kyllingen Rasmussen kommer sannolikt att grillas hårt.
Trädgården och jag (3)
Trädgården och jag (2)
Lyckligtvis jobbar en gammal elev i butiken, som genom något telefonsamtal får det till ett garantifel, och hon lyckas på något sätt flytta mina skuldkänslor till tillverkarens breda axlar. Det kan inte beskrivas som något annat än en frälsningsupplevelse.
Trädgården och jag
Jag har klippt en tredjedel av de hundratals meter av häck som omger vårt sjuttiotalshus. När jag svajar på trappstegen med det strömbärande monstret i min hand och sträcker mig så långt jag kan med min ömma rygg för att forma en grön skulptur värdig ett engelskt herresäte, så inser jag att jag redan har kalkylerat med att det finns tre sätt att kila runt hörnet bara under detta moment. Först det uppenbara, att falla från trappstegen och bryta nacken, med ett knak som hörs till Visingsö. Nummer två: jag klipper av nätkabeln och får ström i hela kroppen och skakar i kramper tills jag giver upp andan. Sist, det börjar regna och den undermåliga elektriska konstruktionen kortsluter och gör att jag i återkommande konvulsioner faller rätt in i den taggiga häcken och dör. Det är först när jag börjar fasar över hur mördarsniglar kommer och äter upp min kropp och endast lämnar kvar några benbitar som jag hajar till och försöker fokusera.
Jag har bekanta som tycker att det är rofyllt och bra för själen med trädgårdsarbete. De är uppenbarligen inte kloka.
Om hösten
Hittade på Antikvariat August på Drottninggatan några av Ekelöfs diktsamlingar och de bad högljutt om att bli befriade från sitt sällskap i bokhyllorna. I fint skick men det fanns skoavtryck på Om hösten. Hur det gick till? Har någon med berått mod använt en trave diktsamlingar som bokhylla? Har de legat under en skohög i en flyttkartong? Har någon rituellt slängt boken på golvet och fimpat den som en cigarett? Har någon fått Om hösten i födelsedagspresent och blivit så besviken och därför hoppat på den i besvikelse utstötande svordomar och invektiv? I pärmen fanns en lapp med en ofullbordad tafflig kärleksdikt som någon uppenbarligen skrivit på en brygga, full med överstrykningar och ett lite för vardagligt och ordentligt språk för att fungera som dikt.
Nåväl, jag hinner bara bläddra några sidor innan mina ögon fastnar:
Regn
Regn i evighet amen
Regn över knäppta händer och nyslaget hår
Regn som sjunker ner i dödens mylla
Undrar om han besökte Gränna?
Steely Dan
Nyss hemkommen från några dagar i Stockholm och en kväll på Stockholms jazzfestival med Steely Dan. En duo som knappast går att överträffa i coola manér på scen, men självklart, deras musik är som en varm livgivande injektion med en blanding av den snyggaste slicka jazzpopharmonik; en underbar blåssektion med barytonsax, tenorsax, trumpet och trombon; ett komp bestående av yrkesmän med Keith Carlock, trumslagare, i centrum; två körsångare som trots Walter Beckers lite småsliskiga antydningar inte var med för sina yttre företräden utan för sin kunnighet, sin professionalism; Walter Beckers bluespetande på gitarr och Donald Fagen som dominerar, leder, sjunger och spelar melodica. Nämn ytterligare en artist som skulle komma på tanken att göra entré med ett melodicasolo. Jag kan inte.
Det är förstås som att befinna sig i himlen i 90 minuter. Att börja tio minuter före utsatt tid inför en regnblöt festivalpublik är förstås lysande. Att dessutom låta orkestern spela en instrumental öppningslåt som tagen ur en nedlagd talkshow är briljant, soundcheck och stämningshöjare på samma gång. Och plötsligt är de på scen. Becker i en sjaskig skjorta och jeans och Fagen i sin svarta skinnkavaj med solbrillorna på plats trots regnet. Det är bländande. Carlocks lätta trumspel som sprider en sådan energi och ett sådant monumentalt sväng utan att dominera i ljudstyrka, Freddie Washingtons blöta, feta bassound som spunnet socker över hela bandet, Jeff Youngs keyboardlir och otroliga stämsång. Jag vill gråta. Efter sin reunion har jag haft invändningar mot att Beckers halvtaskiga gitarrspel så till den grad har tillåtits dominera ljudbilden, men på scen känns det ändå rätt okej, han står och myser och inser förstås sina begränsningar och överlåter naturligtvis de legendariska solopartierna till Jon Herington. Fagens röst och stämsång är Steely Dans varumärke och det märks trots allt han är en gnutta trött i stämbanden, men han är strategisk och står över en del körpartier och skaver lagom bluesigt med intonationen och låter sin egen röst simma ryggsim i den klockrena stämsången.
Det är nostalgi och det är för en kort stund allt som någonsin kommer att betyda något.
P3 Pop
antingen är för banala eller för introverta. Ett intensivt namndroppande och referenser hit och dit för att förklara sammanhanget. Det är gott så, men jag hajade till en smula när Martinsson berättar att en grupp lånat "jazzens gränsöverskridande" till sin stil. Jag måste ha missat något basalt. I mina ögon har alltid jazzen varit den mest konserverande musikstilen av alla.
Jag har troligen inget liv...
Det påminner mig för övrigt om en inspelning på 1900-talet där ljudteknikern bad oss musikanter att tala om ifall ägget (i plast, en slags shaker) var för starkt. "Jag har en hörselskada så jag kan inte höra de fekvenserna." Han var inte kvar nästa dag.
Verdine

Perspektiv
I samma nummer av DN citeras citeras den brittiske handels- och biståndsministern Douglas Alexander: "Under 1900-talet bedömdes ett lands makt alltför ofta utifrån det kunde förstöra. Under 2000-talet bör styrka bedömas utifrån vad vi kan bygga tillsammans" .
På hyllningsskivan till Earth, Wind & Fire, Interpretations levererar Meshell Ndegeocello en chockerande bra version av EWF:s Fantasy. Du känner säkert igen orginalet, en typisk ewfdiscofunklåt från -77 med en glad, närmast uppsluppen refräng. I Meshells händer blir det förstås något annat, inte minst för att hon i introt hälsar till sina systrar och bröder i Irak, men också för att hon är en av de mest kreativa sångarna och producenterna som går att hitta. Det är blytungt. Idén är genial, texten i kontrast till musiken, sångarrangemanget hisnande, lägg där till att hon är en av de hårdast svängande basisterna någonsin och du förstår jag att jag är hemma. Finns på emusic.com för en spottstyver.
FANTASY
Maurice White, Eddie delBarrio & Verdine White
Every man has a place, in his heart there's a space,
and the world can't erase his fantasies
Take a ride in the sky, on our ship fantasii
all your dreams will come true, right away
And we will live together, until the twelfth of never
our voices will ring forever, as one
Every thought is a dream, rushing by in a stream,
bringing life to our kingdom of doing
Take a ride in the sky, on our ship fantasii
all your dreams will come true, miles away
Our voices will ring together until the twelfth of never,
we all, will live forever, as one
Come see victory, in the land called fantasy
loving life, a new decree,
bring your mind to everlasting liberty
Our minds will explore together, old worlds, we conquer, forever
we then, will expand love together, as one
Come to see, victory in a land called fantasy,
loving life, for you and me, to behold, to your soul is ecstasy
You will find, other kind, that has been in search for you,
many lives has brought you to
recognize it's your life, now in review
and as you stay for the play, fantasy, has in store for you,
a glowing light will see you through
It's your day, shining day, all your dreams come true
As you glide, in your stride with the wind, as you fly away
give a smile, from your lips, and say
I am free, yes I'm free, now I'm on my way
Den amerikanska flickan
Det är klart att det är bra. Det är stilistiskt säkert och emellanåt skapar Fagerholm en läsmagi kring det mytiska landskap hon bygger upp kring Bule Träsket. Det är outtalat och gåtfullt med en dragning åt ett mörkt Mumindalen, men emellanåt blir, för mig, upprepandet som stildrag en aning tradigt och omtuggande, nästan som hos Ranelid men ändå inte, om du förstår? Och visst, jag kanske är lite trött på romaner med den där svenska lyriska stiltonen. Fagerholm lyckas å andra sidan verkligen att beskriva svärtan, skulden och förvirringen hos Doris Flinkenberg och Sandra Wärn, de två unga som på riktigt lever ut sina tvivel och sitt trots mot det etablerade. På riktigt är ingen självklarhet i ungdomsskildringar, men just skildringen av uppväxtåren som en kamp på liv och död är något som Fagerholm mycket säkert skildrar. Döden är för övrigt hela tiden närvarande i romanen som en utväg, bort från galenskapen.
Framförallt lyckas Fagerholm med det som Kundera talar om: att skildra det att vara människa. Ung människa.
Marc Jordan
Jag kunde inte sova i natt. Det måste ha berott på att Jordans fraseringar engagerade varenda tillgängligt blodkärl i min trötta hjärna.
Kosmetika
Mina familjemedlemmar har visat sig från sin sämsta sida och uppvisar en total brist på empati och omtanke och fäller kommentarer som skall förväntas bringa ett humoristiskt perspektiv på mitt lidande. Tonåringarna har sällan varit så talföra och engagerade i mitt utseende och när jag sent igår raklång i soffan försökte att marinera insidan av läppen i alkohol studsade J, treårig dotter, uppför trappan i sina kycklinggula kortbyxor och förklarade effektivt orsak och verkan:
"Jag vaknade och hörde att du gick i blunden inatt och då såg jag att du gick in i en vägg och där var ett monster och då fick du finnen."
Morrissey vs Letterman
Såg Morrissey hos Letterman för några dagar sedan och jag måste nog erkänna att jag trots allt inte är någon större beundrare av Morrissey, däremot är det omöjligt att inte fascineras av hur han strategiskt och mycket konstnärligt odlar sin egen myt, texterna är naturligtvis av en kvalitet som sällan syns i populärmusikens gråa värld.

Jag var efter programmet nyfiken på hur framträdandet i Late Night Show hade mottagits i morrisseyland och såg, förvånande nog, att ett fan startat ett upprop med syfte att bojkotta Letterman. Skälet var att Letterman smaskat på en tallrik revbensspjäll som producenten av "misstag" hade stuckit till honom. Morrissey är vegetarian och kunde/borde/skulle ha tagit illa upp. Själv tror jag att det var ett internt skämt som syftade tillbaks på ett program där Letterman besvarade frågan om vad han gjorde i reklampauserna genom att visa en filmsekvens där han åt just revbensspjäll. Det verkade dessutom som om Letterman mycket erkännande tackade Morrissey och bandet efteråt, precis som han för övrigt tackade Rufus Wainwright mycket hjärtligt. Jag må vara blåögd och naiv men jag tror att Letterman mer agerade på uppstuds än planlade något så nesligt för att håna Morrissey.
Overcoming?
I Overcoming skildras framgångsrikt det psykologiska spelet i Tour de France, mellan cyklisterna, mellan stalledningarna, mellan cyklister och media och det nära nog omänskliga lidande och uppoffrande som cykelryttarna utsätter sig för. Totalt uppskrapade efter vurpor, med brutna handleder och blåslagna kroppar som inte verkar ha ett uns extra fett i reserv underkastar de sig plåga efter plåga i tre veckor. I år är touren 355 mil. Jag cyklade Vätterrundan, 31 mil, förra året och tyckte att jag led så det räckte.
I filmen skildras förstås också medias jakt på dopingskandaler och med historiens ljus på Riis går det att se att han inte är särskilt bekväm i kontakten med media. Intressant också hur Riis på träningslägren försöker att bygga upp en lagkänsla, men hur han under touren förbyts till att vilja klämma den sista blodsdroppen ur sina svårt sargade ryttare; han skäller och gnäller och sprider missmod i truppen när den snarast behöver support. Ingen stor ledare.
Den knutna näven
Nyss hemkommen från en treveckors öluff i Cykladerna och jag hade släpat med mig Lagerkvists Den knutna näven för att läsa på färjan från Naxos till Pireus. Vad skulle kunna vara mer passande att läsa än Lagerkvists reseskildring och hyllning till humanismen med Akropolis som symbol för vårt kulturarv på en båt i det Egeiska havet? Idén var briljant men en lätt sjösjuka lät mig inte mer än bläddra i boken och när jag packar upp min ryggsäck inser jag att jag knycklat ner en första upplaga från 1934, men böcker är ju till för att läsas.
Första gången jag läste Den knutna näven var det för att få läsa "Jag är en troende utan tro, en religiös ateist" i sin rätta kontext. Citatet står för övrigt att finna i Stridsland, Evighetsland, den andra reseskildringen i boken. Något som alltid kommer att fascinera mig är hur Lagerkvist refererar till, använder och förhåller sig till den kristna tron utan att ansluta sig till den mer än genom ett dunkelt, dimmigt tvivel. Inte blasfemiskt utan snarare förundrande och frågande:
Jag ber ingen bön; har ingen att bedja till. Och om det någonstans funnes en Gud skulle jag inte be honom om någonting. Men tacka honom för att han att han gett människan ett så stort och härligt öde, det härligaste av alla.
Icke desto mindre så inleder Lagerkvist med att berätta hur han lämnar Jerusalem och "böneramsorna i kristendomens skumma, kvalmiga helgedom" . Det är förstås svårt att bara läsa det som en reseskildring. Jag förvånas över vilket sprängstoff det finns i Den knutna näven idag. Texten genomsyras av ett humanistiskt upprop till kamp mot det allt intensivare stöveltrampandet i Europa och Lagerkvist lyfter fram Akropolis som en frihetens, ljusets och befrielsens boning där solen och vinden får spela fritt. Han lyfter fram frihetsbegreppet och rätten till det indvidualistiska som något som inte får tagas för självklart när de mörka molnen hopar sig. Vi får inte svika vårt förflutna, våra tusentals år av tankebyggnad och ideal. "Vår framtid ligger nu som alltid i det förflutna."
Det tankegods som Lagerkvist känns väl igen och var väl knappast unikt på trettiotalet heller, men jag tilltals och grips av den glöd och den konsekvens som finns i hans resonemang och som fortfarande borde fungera som en livsgivande signal för oss. Det finns en hänsynslös ärlighet och rättframhet som jag har svårt att värja mig mot.
Beatlesmanifestet
Emellanåt tycker jag mig ha läst minst en roman för mycket om ung man som söker efter identitet (inte minst sexuell), kärlek och social gemenskap och det är med viss tvekan jag tar mig an Einar Már Guðmundssons roman om Jóhann Péturssons tonårsliv i sextiotalets Reykjavik. Huvudfiguren tilltalar i inledningen läsaren direkt och avslöjar att "han tvingats ligga lågt i en låda" och det är provocerande och bara att välja, skall jag uppfatta det som en överenskommelse mellan läsare och författare eller lägga boken åt sidan?
På åttio- och nittiotalet fascinerades jag över den estetik som rymdes i Stefan Edbergs tennisspel. Det kattviga, precisa och knivskarpt stilrena i hans nätattacker med den fulländade backhandvolleyn som balanserades upp av något yxigare, yvigare forehand. Guðmundsson har det där i sitt språk, förmågan att liksom formulera sig på uppstuds med en underbar timing. Hans formuleringar slickar linjerna och jag kan inte låta bli att beundra det korthuggna, graciösa men ändå lite trumpna i hans skrivande. Det isländska, det ryska.
Varje kapitel i boken kan i princip läsas som en mer eller mindre halsbrytande skröna eller episod och jag måste erkänna att jag ler väldigt brett när jag läser Beatlesmanifestet.
Problemet med den här typen av romaner med ett tydligt ungt berättarjag är att språket, stilen måste göra berättaren trovärdig. (Hur många romaner har jag inte läst med ett berättarjag som är för vuxet, förvuxet?) Samtidigt så måste det finnas en svärta, en problematik som läsaren skall kunna tolka bortom berättarens horisont och det är just här jag tycker att EMG lyckas, trots den lite, tja tramsiga, inledningen finns det ett känslomässigt och tilltalande tomrum bortom berättarrösten i romanen som bara väntar på att fyllas med läsarens egna resonemang.
"Jag är Jóhann Peurssón, socialdemokratiskt tidningsbud, medlem av garagebandet Matchbox, elev vid Herberts grundskola, född i republiken Island, uppvuxen i ett välfärdssamhälle.
Amen."
Kan det sägas bättre?
Pireus...
Agios Prokopios...
En engelsman, som tagen ur en Monty Python-film med en gul och en blå sandal och ett svallande vitt hår berättar på Oxford English att busschaffisarna samarbetar med taxikillarna och åker förbi trots att det mycket väl går att trycka in trettio passagerare till i bussen. M har precis insett samma sak och blir irriterad. Taxigubbarna ler hånfullt mot oss och ropar sina priser när nästa buss smyger förbi med en halvfull buss en halvtimme senare. Stämningen i busskön tenderar att bli lätt hätsk och när buss nummer tre en timme senare, halvfull med en en chaufför som vinkar urskuldande att det är fullt ser jag liksom utifrån mig själv hur jag med bestämda steg ställer mig framför bussen och höjer handen för att stoppa bussen på samma sätt som man stoppade bilar när man var skolpolis vid övergångsställena i sexan, turligt nog stannar den skraltiga busshögen och jag talar med myndig stämma om för mannen i bussen att det här går verkligen inte för sig, men det verkar som att det biter mer när en grekisk kvinna skäller ut honom efter alla noter som finns, fler och fler reagerar och kastar hotfulla blickar mot taxibilarna som en efter en, som silverfiskar i ett muggigt badrum, ilar iväg ängsligt, och när nästa buss kommer trycker vi oss in i den som om vi skulle belägra en hel stad, den stackars killen vid ratten ser sur ut men vågar inte säga något och jag har aldrig stått så nära så många människor.
När bussen åker ser jag M vinka från gatan.
Europe? Prisoners in Paradise?