Den frivole golfaren

Min gode vän Läkaren får med mig på en golfrunda på pay and play, min andra niohålsrunda i livet och jag rullar ur sängen, frivilligt, halv åtta lördag morgon. En strålande dag och en förvånansvärt pedagogisk instruktion av en man som dagligdags kommunicerar via frågor och otydliga recept. Det hela är riktigt lyckat, även om min medspelare har svårt att dölja sina leenden när jag bekantar mig med närmiljön för att söka efter enstaka snedträffar. Och när jag väl landar på green utnyttjar jag fler puttar än handens fingrar. Men. Jag inser snart att jag helt har missat klädkoden. Jeans, munkjacka och jympadojor verkade praktiskt när jag gjorde en okulär besiktning av min garderob. Jag tror inte att jag har känt mig mer fel sedan jag promenerade över Axamobadets gräsmatta iklädd svart kostym på väg mot en bröllopsspelning på sommarens hetaste dag. Golf är en snobbsport. Säg emot den som kan. Men klädkoden är så där förrädisk som den tycks vara på Södermalm. Du kan ha en sliten tröja och en taskig kavaj, om det är av rätt märke och du dessutom har trasiga brallor eller en keps som är så där excentriskt rätt. Eller varför inte ett par färgglada strumpor? Det är samma symtom på golfbanan. Jeans, ja men till en lammullströja som kostar fyra dagslöner. Tröja med luva, ja men till några andra brallor. Jympadojor, nä det avslöjar direkt att du inte spelar tillräckligt ofta för att investera i ett par snofsiga pjuck. Den som känner mig något, förstår direkt att jag är fullständigt förlorad i dylika sammanhang. Det går inte. Jag är bara fel. Där också. 

Kommentarer
Postat av: Jonas G

Ja du Bosse, vad ska jag säga... Du borde börja spela golf på riktigt, jag vet att du skulle gilla det! En korv smakar inte så gott som efter nio välspelade hål. Men jag kan inte tvinga dig! :)

2009-05-05 @ 13:58:00
Postat av: WB

Jo, det kanske blir så, någon gång...

2009-05-05 @ 18:54:09
Postat av: PS

Det är väl snarare ett sundhetstecken utan dess like att du känner dig fel utifrån de premisser som tycks råda på löjligt vältrimmade gräsmattor...

2009-05-06 @ 07:12:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0