IB-oratoriet?

Tre av avgångseleverna uppmanade mej och kollegan B att sätta samman ett soundtrack till den rätt digra litteraturlistan som vi har arbetat med i två år. En skenbart lätt uppgift, som i själva verket krävde svett, blod och koffein av den där mängden som gör att man börjar känna sig förgiftad. Jag satt två nätter och en lördag innan jag kunde lämna ifrån mig musiklistan till de illvilligt leende eleverna. Elevernas eget soundtrack kallade de för IB-oratoriet. Här är emellertid mitt blygsamma förslag:

Det osynliga barnet - Dat dere, Rickie Lee Jones
Madame Bovary - Förälska mig, Peter LeMarc
Juloratoriet - Jag ville slå dig med häpnad, Bo Sundstöm
Processen - Always on the run, Lenny Kravitz        
Jane Eyre - Bye Bye Blackbird, Etta Jones
En Herrgårdssägen -Some Other Time, Monica Zetterlund
Doktor Glas - Creep, Radiohead
Fröding - What the Hell Happened to Me, Bruce Hornsby
Fröken Julie - En värld som förtjänar dig, Tomas Andersson Wij
Populärmusik från Vittula - Pretzel Logic, Steely Dan
Händelser vid vatten - River, Madeleine Peyroux
Mörkrets hjärta - Fantasy, Meshell Ndegeocello
Ett dockhem - The Moon is a Harsh Mistress, Radka Toneff    
Tranströmer - Both Sides Now, Joni Mitchell
 

Kommentarer
Postat av: JS

the moon is a harsh mistress i joe cockers tappning är att föredra.

2009-06-16 @ 22:51:14
Postat av: sofia

åh, ja, Creep! Fantastisk låt till fantastisk roman, du får en sjua för det valet.

2009-06-17 @ 12:11:15
Postat av: sofia

åh, ja, Creep! Fantastisk låt till fantastisk roman, du får en sjua för det valet.

2009-06-17 @ 12:16:20
Postat av: lena kjersen edman

Varför får inte jag vara gymnnasieelev i din skola och ha dig och Bernur som idérika,ordrika, musikrika, stimulerande och roliga lärare.

Orättvist!

Eja, vore jag 17 år och bodde i Jönköping!

2009-06-18 @ 12:32:03
Postat av: LS

Hej WB! Har under ett par kvällar plöjt dina inlägg sedan någon gång i april (pga längre tids datorbrist i hemmet). Nu ser jag fram emot att läsa om familjens italienresa samt vad du ska skriva om nyligen hädangångna King Of Pop. En annan musikkung hade jag o maken nöjet att åhöra i Borås Arena söndagen efter midsommar. Det var en häftig upplevelse. Elton är grym, inte minst som pianist!

2009-07-02 @ 22:04:22
Postat av: Max

På tal om IB-böckerna så har jag hittat den danska motsvarigheten till Populärmusik från Vittula, den heter Den som blinkar är rädd för döden och är skriven av Knud Romer. Förbaskat bra.

2009-07-09 @ 11:49:15
Postat av: WB

Den skall jag läsa. Den isländska heter Beatlesmanifestet (Gudmundsson) och var också läsvärd.



2009-07-09 @ 23:23:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0