Yrslen

Jag tycker att det är charmerande med dialekter och även om den jönköpingska grenen av småländska kan låta rätt dryg, så är jag svag för när en hel stad struntar i gällande normer och skapar nya ordformer som bara måste ses som ett långfinger åt en hel akademisk värld. Om du lyssnar noga när du rör dig i Jönköping så kommer du snart snappa upp det vulgochica idiom där man böjer ord av typen bibel, cykel och kabel till bibelen, cykelen och kabelen. Men det tycks inte följa någon bestämd lokal grammatisk ordning. Idag på ett konditori ( jag vet, jag borde inte, men vad fasen) överhörde jag ett samtal mellan några rätt kralliga hantverkare som diskuterade en icke närvarande kollegas vidlyftiga dryckesvanor med frasen:

Det är inte smaken han är ute efter utan yrslen.


Kommentarer
Postat av: po

Troligtvis var de två "hantverkarna" daglediga bleckblåsare. De har ju ett ganska begränsat antal samtalsämnen.

2008-05-10 @ 08:55:24
Postat av: bisounours

Jag undrar, i egenskap av språkintresserad elev, om man verkligen kan använda termen "överhörde" på svenska? jag råkade använda mig av den en gång när jag skulle berätta om en dålig översättning av en engelsk term jag hörde på bussen. Själva poängen i historien blev liksom borttappad när jag själv råkade säga "överhörde". Men när du nu använder detta ord, så tar jag det som att det kanske är okej att använda ändå?

2008-05-10 @ 14:05:42
Postat av: bernur

Det är klart att det är en anglicism, men så länge man är medveten om det blir det snyggt. De snyggaste anglicismerna tillhör Aris Fioretos, till och med när han skriver saker som "sanningen, den ofaira" blir det tjusigt - - -

2008-05-10 @ 14:21:30
Postat av: WB

Jo, visst är det en smula slarvigt, men det kändes som om det beskriver min aktivitet rätt väl, när jag sitter med kaffekoppen framför mig och tidningen framför näsan, men det enda jag egentligen bryr mig om är vad som sägs vid bordet intill. Det är trots allt inte värre än när en kollega och vän säger att allt är "totalt uppfuckat". Ridå.

2008-05-10 @ 20:46:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0