Mode

Manegen är krattad. Slanten är singlad. Matsilvret är putsat. Mitt modeinlägg kan inte beskrivas som något annat än en formidabel succé och jag känner mig nödd och tvungen att fortsätta granska modets oförutsägbara nycker och oregelbundna pendelrörelser.
     Idag ämnar jag beröra ett plagg som nästan inte kan kallas för plagg och som när det är rätt valt diskret smälter in i rådande klädkod. En olycklig matchning kan å andra sidan leda till ett stilbrott som får den mest förhärdade slashas att rygga tillbaka. Jag talar om tubsockan. Tubsockan är förrädisk men samtidigt praktisk då den förtjänstfullt värmer fötter med ringa eller ingen blodcirkulation. En svart tubsocka kan i 9 fall av 10 fungera till vilka kläder som helst. En svart tubsocka av kraftigare typ kan hjälpligt dölja hålen i en svart conversesko och kan om man inte granskas under lupp nästan fungera till smoking. Jag säger nästan. Tubsockor är ofta försedda med reklamtexter av typen Intersport, Team Sportia eller Adidas. Dessa sportiga signaler passar mycket illa till lackskor och smokingbrallor. En god vän brukar då och då använda dylika strumpor när han spelar i smoking och det ser riktigt fånigt ut när han sittande blottar dels sina bleka smalben, dels den sorgliga logotypen för en sportaffärskedja. Kombinationen smoking för några tusen och strumpa för 9.90 är med andra ord mycket olycklig, om den upptäcks. Som basist befinner jag mig som bekant på en plats på scenen bortom den area som publiken kan upptäcka. Trots det skulle jag svårligen kunna tänka mig att uppträda i svarta tubsockar med reklamtext. Det skulle skada min självkänsla.
    Den vita tubsockan är ett mycket besvärligt kapitel. Jag tror mig kunna säga, med all den kunskap om mode som jag besitter, att den vita tubsockan nästan alltid är fel. Den fungerar fint i innebandymatchen och på badmintonplanen, men i övrigt är bärandet av den vita tubsockan inget annat än en reminiscens från 80-talet. Jag är ledsen att behöva säga det, men det är också min uppgift att då och då leverera obehagliga sanningar. Den vita tubsockan kombinerad med smoking är förstås inget annat än en katastrof. Rätta mig om jag har fel ni som eventuellt var med, men jag vill bestämt minnas att en av orkestermedlemmarna vid en flottare tillställning dök upp i vita tubsockor till sin illa ihopplockade smoking. Som jag minns det sprang hovmästaren ner till sitt klädskåp och hämtade ett par nytvättade svarta kostymstrumpor till den lätt rodnande musikanten. Jag kan ha fel.
     Strumpor av alla sorter är naturligtvis en förbannelse i alla familjer. Hur många udda strumpor ligger inte i travar i tvättstugorna i Svea Rike och hur många strumpor placeras inte i felaktiga garderober eftersom det nästan är omöjligt att avgöra hur stor en strumpa är när den är tvättad. Jag har själv otaliga mornar svurit varit mycket irriterad, när jag med våldsamma kraftasträngningar har försökt att tvinga på en av min sons svarta tubsockar på mina stackars morgontrötta fötter. De förtjänar en bättre behandling.

Kommentarer
Postat av: bernur

Först kavajen, och nu detta: du börjar mer och mer låta som Patrick Bateman! Passa dig - - -

2008-05-25 @ 11:42:05
Postat av: S

Jag som hoppades på att du skulle ta upp ämnet: "varför män envisas med att använda tubsockan tillsammans med shorts och sandaler"...

2008-05-25 @ 16:58:29
URL: http://paintspeeling.blogg.se/
Postat av: WB

bernur: jag tror inte vi har så mycket gemensamt i övrigt, Patrick och jag alltså, men jag blir lite rädd när du skriver så där...



S: Jo, det var snubblande nära men jag insåg att jag är på minerad mark där.

2008-05-25 @ 21:00:37
Postat av: PS

Den illasittande smokingen i fråga; var den månne inköpt på ett överskottslager i Skillingaryd? Försöker desperat dra mig till minnes denna episod!

2008-05-25 @ 23:46:33
Postat av: s nr2

Den enda möjliga teorin angående udda strumpor är att tvättmaskinen helt enkelt är en uppfinning vars egentliga funktion man ännu inte insett: den genererar ett svart hål, som är begränsat till att endas tilldra sig materia i form av strumpor. Men bara halva par. Det hela är ett mysterium värt att utforska.

2008-05-25 @ 23:57:14
URL: http://bisounours.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0