Michel Camilo

Det mest politiskt korrekta i den populärmusikaliska sfären är väl att uppmärksamma Anthony and The Johnsons och visst, jag hörde konserten som hade spelats in i Dalhalla, men till syvende och sist sitter jag och harklar när jag hör hans pressade vibrato och underlga fraseringar. Min favorit-Anthony är utan tvekan Anthony Jackson, basgiganten, som i klippet med Michel Camilo förvandlar sin sexsträngade Fodera till ett instrument som får mig att associera till den klassiska gitarren och hu så det svänger. Michel Camilo är en gudabenådad pianist vars storbandsskiva One More Once har snurrat flitigt. Ett storband som får den mest hårdhudade kompmusiker att applådera det svårast svängande blåset man kan tänka sig. Nåväl, det klipp med låten From Within som någon älskvärd själ har lagt ut på tuben är en blandning av kontrollerad kammarjazz och en latinamerikansk fiesta.







Kommentarer
Postat av: kristina

Tack WB för musiken du lägger ut! Jag är totalt berusad av detta stycke med Michel Camilo, som jag inte kände till tidigare (vilken skam..), och basisten Anthony Jackson. Såg att han, Camilo, kommer till Trondheims jazzfestival i början av juni...WOW!

2008-05-07 @ 19:59:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0