Ahora Si

Israel "Cachao" López är 89 år och svänger svårt fortfarande. Han spelar med en luftighet och en självklarhet i en musik som för länge sedan slutat att bry sig om ettan i takten och som får musiken att sväva i en lång gungande ström buren av en väv av rytmiska mönster. Han är en av de största ambassadörerna för den kubanska musiken och bidrog i hög grad till att det kubanska musiken nådde till USA och på så vis resten av världen.
    När jag 1990 kom i kontakt med den basfigur, tumbao, som ligger till grund för mycken salsamusik höll jag på att bli tokig. En man som hette Pancho försökte tålmodigt att instruera mig, men det var år senare som jag förstod ens en gnutta av hemligheten när jag blivit vuxen nog att släppa alla hämmande amsterdamkomp i återvinningen. Förutom att López spelar med svärtan och timingen, präglad av ett liv i musikens aorta kan han på sitt visitkort skriva "inventor of mambo". Dyrt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0