Dorsin for president

Jag tror att jag har sett de flesta föreställningar som Henrik Dorsin har exekverat sedan han var 14 år och jag håller showen Godkänd kvalitsunderhållning för något av det bästa som levereras i underhållningsväg i Sverige idag. Varför? Jo Dorsin har vad oändligt många artister, komiker och sångare saknar, ett helt eget perspektiv och ett helt eget anslag i sin show. Som åhörare kiknar man emellanåt och vid några sällsynta tillfällen hisnar man inför de avgrundsdjup som han målar upp. Jag såg föreställningen i Stockholm för drygt ett år sedan och kan förstå den vånda som ensemblen kände inför ett av de mer blasfemiska inslag som presenterats på en svensk teaterscen. Dorsins "godafton Jönköping" var befriande. 

Hela föreställningen är uppbyggd kring en powerpointpresentation som förklarar vad som är godkänd kvalitetsunderhållning. Greppet är genialt eftersom Dorsin utan alltför mycket krystade genvägar kan spela ut hela sitt register utan att det känns alltför krystat dramaturgiskt. Min egen favorit bland de skruvade figurerna är imitationen av Cornelis i det briljanta numret En gaffel kort. Det är magiskt att sitta och iaktta den kärleksfulla blinkningen till det mest ohippa som torde finnas, en sjuttiotalstrubadur. Det är kärlek. Det är briljant. Det är på riktigt.




Kommentarer
Postat av: ?

Hej, jag måste bara fråga, vad menade du när du kom in på våran kemilektion idag och sa;
"Jag letade efter en nomad men här finns bara en kemilärare" ?
Jag har tänkt mycket på det. Men jag kommer inte på någon anledning, alls.

2008-01-28 @ 21:38:12
Postat av: ?

Ursäkta, jag undrar bara om det här är en kommentar du kommer att ignorera blint, ända tills den negligeras till ett slags obefintilighet?

2008-01-31 @ 22:15:56
Postat av: B

Absolut inte, har varit i ett bloggkoma och har inte tagit ansvar för de villospår jag lägger ut på min arbetsplats. Jag sökte helt enkelt efter vagnen med de bärbara datorerna men kunde inte låta bli att alludera
"du sökte en kvinna men fann en själ"

2008-02-03 @ 11:22:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0