How long has this been going on?

Jag bläddrade förstrött i en av skivbackarna på en av secondhandbutikerna och stod plötsligt med Sarah Vaughans underbara How long has this been going on från 1976 i händerna. Sara Vaughan är förvisso frontfigur men omger sig med Oscar Peterson, Ray Brown, Joe Pass, och Louie Bellson på den här LP:n. När jag placerar den på tallriken ser jag att den praktiskt taget är ospelad och det känns underligt att någon har köpt skivan utan att lyssna på den. 
    Det känns fånigt att nämna vilket dreamteam som spelar på skivan; resultatet kan förstås bara bli briljant. Men, det intressanta är att höra Vaughans auktoritet och hur hennes förmåga att frasera placerar hennes röst mitt i musiken. Hon surfar inte ovanpå det flöde som finns utan brottas, tänjer och vrider för att skapa mer utrymme och mer friktion och färg. Det är kvalitet. Det här är mainstream, men det glöder, svänger och glimmar och, jo, Ray Browns basspel kan få den mest hårdhudade att vekna en smula. Drivande och både grovkornigt och lätt i samma pulserande walkington. Walking bass åt folket.


image66



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0