20 år?

Det är 20 år sedan Jaco Pastorius avled. Bass Player hyllar Jaco genom en välfunnen artikel som sätter fokus på hur Jacos genialitet visar sig i en låt: Havona, från Weather Reports Heavy Weather. Jag vet inte hur många läsare Bass Player har, men jag blir uppriktigt glad över att en musiktidning faktiskt på allvar vågar analysera någonting på djupet. Här finns det mesta med, referenserna till Stravinskijs Våroffer, Jacos förhållningssätt till time och hans tonspråk, högst personligt och svävande men ändå med en säregen friktion och spänning som gjuter en sådan energi i hans spel. Förutom genomgången av Havona där för övrigt Jimmy Haslip, Christian McBride och Steve Bailey kommenterar detaljer och helheten bifogar Bass Player en fullödig transkription av Havona inklusive det oerhörda bassolot. Det finns kanske trots allt en basgud? 

Om du tänker köpa en fusionskiva i ditt liv, välj Heavy Weather med Weather Report. Den spelades in 1977 och är fortfarande, 30 år senare, briljant.

image39

Kommentarer
Postat av: PS

Fin skiva med naturligtvis fint basspel. Ang Steve Bailey, som jag ju faktiskt haft som ensemblelärare, så minns jag med stort nöje den dag när en av basisterna i klassen kom och hade köpt en sexsträngad bandlös bas, lik den Steve själv trakterar. När Steve fick se att eleven i fråga fegat ur totalt och köpt en bandlös bas med bandmarkeringar så gav han nämnde elev en sådan blick att denne mer eller mindre lika gärna kunde imploderat där och då.

2007-10-01 @ 11:24:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0