Motsouna....
Dagen avslutades med det godaste jag har ätit den här resan: nygrillad örtfylld fisk med grekisk sallad och en outsägligt god citronolja som smälte in i fiskens mjälla kött. På vägen hem var en flock getter nära att möta sin skapare, men de klarade sig med ett andetag av gummilukt.
Igår hade vår hyresvärd, Dimitri, placerat en kanna vitt vin i köket. Idag?
Naxos stad...
Efteråt förstår vi att vi inte bara snuddat vid det genuina grekiska vardagslivet. Vi har träffat Gudmodern.
Katapoula...
Amorgos...
Midsommar? Idag har vi mest slöat på rummen. Sill, troligen uteslutet, men varför inte lite souvlaki?
Syros...
Forsokte, med hjalp av en strandpromenad mjuka upp en nagot stel rygg, och passerade en statlig yngling som stod med fotterna vid vattenbrynet och tittade ut mot horisonten och sjong innerligt och vackert. Forsokte forestalla samma scenario vid vatterstranden, men lyckades inte.
Allt val. Aterkommer sakert om ett par dagar.
Grekland...
Jag har troligen inget liv...
I de klipp av de tusentals sångprov som görs i American Idol finns förvisso tendenser till lyteskomik där juryn går onödigt hårt åt personer som av olika orsaker inte har den självinsikt som krävs. Men lägg märke till att ingen förpassas ut för att de inte ser tillräckligt anpassningsbara ut.
Faktum är att det som ger American Idol dess verkliga tyngd är den kompetenta juryn. Randy Jackson är en etablerad fulllblodsmusiker och producent, självklart basist, som bland annat har spelat på Madonnas Like a Prayer, turnerat med Mariah Carey, Jean-Luc Ponty, Aretha Franklin och Billy Cobham. Paula Abdul bhöver ingen presentation men många känner sannolikt inte till den karriär som koreograf som låg till grund för hennes succé som artist. i filmen American Beauty syns delar av hennes verk i drömsekvenserna. Simon Cowell är plågsamt uppnäst, men är samtidigt A&R på SONY BMG i Storbritannien så det är svårt att ifrågasätta hans yrkeskunnande. Vart vill jag komma? Jo, i USA tar producenterna av American Idol det hela på ett blodig allvar vilket bland annat märks, när Tony Bennet, Stevie Wonder och David Foster varit engagerade som repetitörer och artister och kommit med råd och synpunkter som även initierade musikutövare kan ta till sig. Man möter de tävlande och deras insatser med den största respekt genom att vara ärliga: Du sjöng falskt, men kläderna är fantastiska. Jag inser snabbt att ingetdera stämmer på mig.
Hey dawg, you have no output and your outfit stinks, kommer Randy Jackson väsa på nästa lönesamtal.
Hurra?
Festligt, sabligt sorgligt och helt overkligt i samma flämtande flyktande sekund. Vita klänningar och svarta kostymer och en svindlande kombination av leda och saknad och hopp. Champagnevingliga tonårsben står på fönsterbänkarna tre våningar upp och ser släkten vinka. Och när allt är över står man kvar i klassrummet med serpentiner upp till knäna och en svidande tomhet.
Från Semlons dalar till Lingonben
1977 visade SVT en ny underhållningsserie på lördagar, namnet var Semlons dalar. Jag var 12 år och begrep inte ett skvatt av Povels ordvitsande och var, som jag minns det, besviken på att det överhuvudtaget fick utrymme en lördagkväll i TV.
Som nybakad lärare på 90-talet, med som främsta mål att överleva musiklektionerna på mellanstadiet, var Lingonben en återkommande räddare i nöden:
Bluff och Spark och Tork och Kvark voro sex små dvärgar
En var ful och en var glad och en var dum i huvet
Hej, sa Kvark till lille Tork. Känner du igelkotten Pilt?
Han som varit i Paris. Ja, det gjorde Ivar.
Hör du hans lilla runda tass när som han trippar på sitt pass
Tripp och trapp och trypa, se hans lilla piga.
Tomtefar i skogens brus sitter som ett päron
Han har inget eget hus, allt i sin stora näsa
Söt och blöt är skogens fé. Trollen är bjudna hit på te.
Det lilla trollet, pass för de! Nu skall mormor bada
Väva och spinna natten lång, prinsen är här i fjorton språng
Hopp och hipp och huppla Hästen heter Sverker
Stora slottet Drummeldimp ligger bortom fjärran
Dit får ingen komma in som ej kan baka struvor
Gyllenkrull och Sockertipp Kom skall vi dansa häxan våt!
Vill du mej här, så har du nåt. Sov du lilla tryne
Kungen är full av stock och sten, skogen är full av lingonben
Per är full av tomtar, hur skall lillan orka?
Succén var given och ungarna tjöt av skratt. Förmodligen för att han lyckades driva med den begreppsvärld som de själva precis lämnat. Povel klev rätt in i barnens skrattcentra utan att passera Gå och torde ha varit en fenomenal musiklärare för vilka åldrar som helst. Men Semlons dalar gick inte att förstå.
Ungefär 14 år senare spelar jag och mina kamrater några gånger med Anne-Lie Rydé som dammat av kioskvältaren Gräsänklingblues. Hon gör den ganska skitig och tunggungig och byter ut Stig Järrel mot Lena Philipsson och det biter hela vägen.
På senare år fick jag upp ögonen för Povel som den musiker, instrumentalist han var. SVT visade ett par program där Povel arbetar med Sven Olssons Trio och det är ekvilibristisk kammarjazz på högsta tänkbara nivå. Sture Åkerberg och Sven Olsson verkar ha ett innerligt leende genom varje musikstycke och det sitter som en fläskläpp.
Min sista glimt av Povel var när Vardagsrummet, Svarta Börsen, Jönköping hade avslutningskonsert i Konserthuset. Vi som medverkade fick sitta i soffor på scenen och jag satt två meter från Povel som kisade mot strålkastarna och blev lite småirriterad över att kamerorna blixtrade från musikerna på scenen. Han var helt omringad. Backa Hans och sonen Mikael fick göra sitt yttersta för att hänga med i hans musikaliska krumsprång och gjorde det elegant och tyngdlöst.
Att Henrik Dorsin fick Karamellodiktstipendiet samma dag som Povel dog känns helt naturligt. En ung ramelist från Lidingö vars hjärna kokar i ett ständigt textligt högtryck och lika dödsföraktande lånar element från olika musikstilar.
Bitches Brew
Kind of Blue

När popmusiker ombeds att nämna en jazzskiva som betytt något för dem är svaret undantagslöst Kind of Blue. Kanske för att tilltalet i musiken fortfarande har den där fräschören och lystern. Det modala anslaget skapar en linje i musiken, ett slags svävande tonalt tillstånd där musikerna svänger svårt, men samtidigt strikt och tillbakahållet. En ensemble som på tå vegeterar i snårskog och med vidöppna öron då och då lyckas leda hela ekipaget ut på öppna fält. Det är bedövande, men det grämer mig att jag levat i villfarelsen att Bill Evans levererar det emblematiska pianosolot på Freddie the Freeloader. Det är Wyn Kelly. På ett ynka spår. Canonball, Trane och Miles-en fullblodstrio som inte kväver varandra utan snarare pumpar syre i klangerna. Du köper skivan för 69 spänn hos din näthandlare. Hyggligt för en blå kommentar till en skoldag.
Miles Bites
Jag såg Miles på Gröna Lund i slutet av 80-talet, om jag inte minns helt fel var det i samband med att Amandla släpptes. Han omgav sig med ett mycket ungt och funkigt band och stod med ryggen mot publiken och kved fram sina elektrifierade sordintoner. Han yttrade inte ett ord under hela konserten och om jag skall vara ärlig lämnade kvällen inget bestående intryck.
Min granne, i Skarpnäck vid den här tiden, jobbade på Gröna Lund och berättade en skröna om Miles:
Som brukligt är hämtades Miles vid något tillfälle upp vid Arlanda i Gröna Lunds vita limousin. Miles sätter sig med all önskvärd indignation och fäller ner sina svarta glasögon och kastar en hastig, genomborrande blick på chauffören och väser med spelad förvåning "Ahh, a white nigger."
Miles Ahead

Under en period, en månad vad vet jag, lyssnade jag dagligen på The Maids of Cadiz på Miles Ahead. Gil Evans arrangemang inleds med gester från Concerto d'Aranjuez för att sedan låta Miles osordinerade trumpet presentera temat. Arrangemanget, samspelet och musiken är förstås briljant, något annat är inte att vänta och när Bill Barbers tuba spelar unis med Paul Chambers bas så är jag, som du möjligen anar, i en annan värld.
Men det är inte det som fascinerar mig med musiken. Alla som någon gång suttit och brottats med ett arrangemang eller, för den delen, en text vet att hantverket är nyckeln till framgång. Men det räcker inte. Om musiken skall glöda, vibrera, viska, vila, rasa ; beröra, måste mer till. Tematiken, harmoniken, rytmen och musikerns uttryck måste bli det kött och blod som i lyssnarens öra och sinne lever ett eget liv. På samma sätt som en roman i sällsynta stunder frigör sig från författarens penna och blir något autonomt och organiskt. Miles Ahead är i min begränsade värld ett väsen som andas och pulserar. Det är ett uttryck av frånvaron av likgiltighet som kräver uppmärksamhet. När jag lyssnar på Miles vågar jag inte vrida ner volymen. Hans hand kan plötsligt sticka ut ur högtalaren och ge mig en örfil.
Nesligt
Under hela min livstid har jag lyckats med två så kallade practical jokes. Det ena skulle, om det blev allmänt känt, tvinga mig bort från Jönköping, sannolikt också en bra bit utanför kranskommunerna, medan det andra tål att återges.
Efter en spelning , där jag hade släpat med mig exakt all utrustning jag äger, vilket inkluderar kontrabas, två elbasar, förstärkare, högtalare och ett otal andra pryttlar, konstaterade jag att blåssektionen hade glömt sin notställsväska. De hade naturligtvis för länge sedan lämnat platsen för evenemanget. På samma sätt som råttor skulle lämna ett sjunkande skepp. Vän av ordning tycker kanske att det är lätt hänt att glömma en väska. Lägg då märke till att en blåsare har två(2!) ting att komma ihåg efter en spelning. A: instrumentet. B: notstället. Som den alltigenom goda människa jag är, hivade jag trots allt in väskan i bilen och när jag kom hem framåt småtimmarna, lade jag ut en annons på Blocket med texten:
"Notställsväska med 6 st ställ, lämplig för blåssektion säljes till
högstbjudande. Inga skambud tack. Ställen är i fint skick om än en smula
anfrätta av ventilolja, utmärkt väska för övrigt, eftersom den är mycket svår
att glömma kvar efter spelningar. Lättpackad i vilken bil som helst."
Jag mailade sedan en länk till annonsen till orkestern ifråga. (Två timmar sedan hade jag för övrigt ett bud på väskeländet från Hälleforsnäs.) I min torftiga tillvaro är ett sådant tilltag höjden av festlighet och humoristisk bravur. Jag kände mig som en komikens Mozart, som en lustigkurrarnas Maradona, som en spjuvrarnas Paganini. Ja, du förstår.
Döm om min förvåning när en ur blåssektionen applicerar ett identiskt skämt på undertecknad. Det är nesligt, omoget, grått och fantasilöst och borde enligt lag förbjudas. Det måste var möjligt att i framtiden mönsterskydda en sådan genial idé.