Solen har fläckar

Jag hade sammanställt ett papper med IB1:s nyckelcitat ur Madame Bovary, och jag såg naturligtvis i samma stund som jag delade ut det, att mina tjocka fingrar hade halkat på tangentbordet och genererat ett tarvligt stavfel. Ibland kan ju vi lärare bli lite väl petiga med citat. Det måste vara exakt som det står i orginaltexten och även om det står fel så...

Jag försökte ta mig ur den penibla situationen genom att avslöja felet själv och urskulda mig på ett sätt som närmar sig det plågsamma och ber sedan de arma eleverna att formulera egna iakttagelser kring citaten. När vi sedan skall resonera kring citaten, räcker fler och fler elever upp sina händer och påpekar felaktigheter. Du har glömt ett komma. Du har missat ett 'u' i Rouault. Du har glömt ett ord. Skall det verkligen vara så? Jag sjunker ihop på stolen och ber eleverna att inte berätta för B. Han är lite känslig för felplacerade, kommatecken.

Debil. Känner jag mig.





Kommentarer
Postat av: Anders

Bosse, kommer på mig själv med att ibland helt oförhappandes hitta tillbaka till din blogg. Gillar ditt sätt att skriva. Bland annat att du nån gång har använt just "oförhappandes".

Hälsa familjen.

Hej från Kunming. (Och nästa vecka Tokyo. Laddar upp med Luc Bessons Wasabi.)

2009-11-11 @ 15:36:06
Postat av: WB

Hej, roligt att höra, antar att vi får läsa om dina strapatser? Hälsa du också.

2009-11-12 @ 10:10:29
Postat av: en elev till...

just det, exakt som det står i..i...orIginaltexten

2009-11-18 @ 09:58:38
Postat av: WB

Ja du ser, solförmörkelse... jag kan nog inte ens stava till stavfel...

2009-11-18 @ 19:14:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0