Hey Joe?

Det här kan mycket väl vara det absolut underligaste som finns på tuben. En blandning som nästan inte går att konstruera ens om uppsåtet skulle vara att göra något riktigt udda. En av mina favoritbasister Charlie Haden, som brukar spela med en precis närvaro och ett stort, mulligt kontrasound. Och visst är det Hiram Bullock, som avled för något knappt år sedan, på gitarr. Bullock som har spelat många gånger på jazzfestivalen i Stockholm i sina tajta brallor, här elegant i kostym. David Sanborn på sopransax, Toots Thielemans på munspel och Nick Cave - som sjunger Hendrix.
    Jag kan inte hjälpa det, men när jag ser videon tycker jag att alla ser besvärade och obekväma ut. Toots, som ju är en gudabenådad solist, verkar inte alls känna sig hemma med de rena klangerna i Hey Joe och Haden spelar gnälligt och gnetigt. Sanborn joddlar på i vanlig ordning men det blir absolut ingen helhetskänsla i arret. Alla tycks spela för sig själva. Cave har ju tidigare visat att han med ett rätt charmigt eftertryck kan göra tolkningar av andra artister men det här blir i min värld fullständigt fyrkantigt och förfärligt fel. Rätta mig gärna.




Kommentarer
Postat av: bernur

Jag håller med, även på Kicking Against The Pricks gör han en dålig version av "Hey Joe". Jämför med Patti Smith, som gör den så bra ...

http://www.youtube.com/watch?v=d6hbb8RHQKc

Men Nick Cave har gjort den här otroligt bra, helt oöverträffad:

http://www.youtube.com/watch?v=X8aLRjz4Viw

2009-04-27 @ 20:44:51
Postat av: vän av ordning

sopranino, s'il vous plait!

(rätt ska va rätt

2009-04-30 @ 00:38:40
Postat av: WB

bernur: vi får reda ut det där på allvar vid tillfälle.



vän av ordning: ja visst, vaket, men förstås slappt av mig. Stämd i Eb som en oktaverad altsax?















2009-05-01 @ 10:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0