Språket

Jag lyssnade en stund på riksdagsdebatten igår och tyckte att flera av talskrivarna hade lyckats rätt bra. Anders Borg, tycka vad man vill om hans politiska gärning, var tydlig och klar i sin framställning och jag måste erkänna att han var effektiv i sitt argumenterande när han, soklart förnärmad, angrep sossarna och särskilt Östros. Det hettade till på det där sättet som närmar sig personangrepp men som snarast påminner om ett par giftiga nålstick i ryggen. Östros tassade väsande runt och stack tillbaka efter bästa förmåga, men han tycktes inte ha något riktigt vasst verbalt motmedel.
     Frågan är för övrigt hur länge borgerligheten kan lägga beslag på begreppet 'utanförskap' och använda det som en murbräcka i alla debatter. Sannolikt var  utanförskapet en av de viktigaste orsakerna till den borgerliga valsegern och det är underligt att oppositionen inte kan klä av den emellanåt tunna argumentation som döljer sig bakom ordet. Att ropa att det är de gamla moderaterna som är tillbaka vid makten känns besvärande håglöst. Det borde inte vara omöjligt att hitta en slagkraftig retorik utan att förlora sig i statistiska utläggningar, men vad vet jag.
      Mikaela Waltersson, mp, var riktigt vass och hänsynslös i sitt inlägg, men fick i mina öron verbalt på pälsen av en taggad Borg. Tyvärr hann jag inte höra hennes replik då P1 släckte sändningen. Men. Mikaela Waltersson, det borde enligt lag vara förbjudet att säga "ett tänk". Jag får frossbrytningar när jag skriver det och grips av svåra olustkänslor när jag hör det i radio. I mina öron ligger en så slö språklig attityd bakom användandet av det överutnyttjade uttrycket att det gränsar till ett förakt mot åhöraren. Det är helt enkelt vedervärdigt.

Kommentarer
Postat av: bernur

Jag håller helt med om "ett tänk", det är bland det värsta jag har hört, och det värsta med det är att det sprider sig: vettiga personer börjar använda det, för att de har hört andra använda det, och så tror de att det är så man ska säga ... Ett helt onödigt begrepp, dessutom.

2008-09-24 @ 09:22:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0