Trälim?

Efter en novemberdag, som skulle passa i vilken gråvädersskildring som helst i den svenska litteraturen, äter jag tillsammans med barnen och en av deras vänner, som min fyraåring är mycket förtjust i (även om jag misstänker att hon kommer bli mycket besviken den dag hon förstår att hans efternamn inte är Ärgstrump) och efter en avslutande diskussion om tjockleken på smalbenen så travar hela gänget, osorterat på tonåringars vis, med fyraåringen i släptåg, upp till övervåningen för att se på en film. Fyraåringen kommer strax tillbaka eftersom hon "hela tiden glömmer att kissa" och placerar sig en rätt lång stund på den för ändamålet avsedda toastolen. Efter fyra minuter kommer den fråga som jag förstår att varje människa rådbråkar sin hjärna med då och då:

-Kan man spola ned tandkräm i toaletten?

Och jag inser förstås att det här är allvar; nu är vi ute på definitionernas tunnaste våris och inget som kan schabblas bort med vuxna gängse generaliseringar. Jag svarar att det går säkert och strax går vi genom en lista av saker som nog inte bör spolas ner i toaletten och till slut fastnar (!) vi en stund vid trälim och jag tänker att det kanske inte är så bra eftersom det kanske klibbar ihop sig i rören och jag försöker förklara så gott jag kan med min novemberslöa hjärna att det kanske blir stopp och det vore ju inte så bra. Fyraåringen ser rätt nöjd ut ett tag och jag börjar vandra mot kaffebryggaren när nästa tisdagsutmaning kommer.

-Vad händer när det blir stopp i toaletten?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0