Studiedagar

Jag har jobbat som lärare i arton år och jag har säkert varit på studiedagar av en sammanlagd tid av flera månader (ville jag verkligen tänka den tanken?) och tror mig ha sett en och annan pedagogisk trend, landvinning eller flopp komma och gå. Mina första studiedagar som lärare ägde rum på Lidingö hösten 1990, precis efter kommunaliseringen och de nya kollegorna var fly förbannade över påfundet att inleda terminen med en veckas studiedagar och jag kommer forftfarande ihåg hur arrogansen och den sårade stoltheten flöt ner mot Värtan. Och jag som var så förväntansfull på mitt nya jobb.
    Idag händer det att vi råkar ut för en och annan hyfsad föreläsning och igår råkade jag ut för en föreläsning som jag redan har hört om matrisens välsignelse, men det är inte det som gör mig allra mest irriterad. Jag tycker att det är ett utslag av intellektuell fattigdom att lärarkåren inte får möta något mer spänstigt i dessa föreläsningar. Den rådande trenden de sista åren är att ett gäng föreläsare från alla tänkbara pedagogiska hörn av vårt samhälle likt ett turnerande cirkussällskap åker runt och talar om hur usla läroplanerna och, inte minst, Skolverket är och jag tror i ärlighetens namn inte att jag för min framtida yrkesutövning behöver höra det en endaste gång till. Jag applåderar inte Skolverket och läroplanerna men att höra samma ironiska litanior en gång till om läroplanerna från -94 hjälper mig inte heller ett skvatt. Vi som står i klassrummet dagligen har ändå haft att hantera mötet med en ungdomsgeneration som i grunden inte sneglar åt några pedagogiska hörn och har varit tvungna att hantera det, med eller utan Skolverket och alla Scherpar och Stevar som finns att uppbringa. Det vore mer spännande att utforska den kulturella och intellektuella sfär där våra ungdomar finns idag för att kanske bättre förstå vilka utgångspunkter som vore mest fruktbara i klassrummet. Jag känner mig inte alltid bekant med den verkligheten. Heller.

 

Kommentarer
Postat av: A

Så bra skrivit, Bosse. Speciellt "alla Scherpar och Stevar." Just Stev-e. Konstigt. Glöm inte att "goggle" Skolverkets artiklar...

2008-11-26 @ 22:14:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0