Yellowjackets och Mike Stern

Lifecycle heter deras gemensamma projekt och jag är skeptisk. Jag har aldrig riktigt falit för Sterns sound som i mina öron är för inåtvänt tråkigt och jag trötnar fort på hans soloinsatser. Haslip och de andra hade vunnit på en mer charmig gitarrist, Robben Ford eller varför inte Metheny som bryter mot Bob Mintzers ganska akademiska spel. Det är kompetent men jag saknar det mer luftigt svängiga anslaget hos Yellowjackets som har kännetecknat deras spel genom åren. Det här blir för mycket finjazz för min smak.
     Det som stör mig mest är att jag i en månad har betraktat det här som sommarens begivenhet på Stockholm Jazz. Visst svänger det och jag brukar gärna tillbringa en natt i bil för att få höra Haslip, men jag tvekar faktiskt.
      Jag hörde Mike Stern på Ronnie Scott´s i London för några år sedan och det känns som om det är där Stern hör hemma. Bland jazzkännarna som tycker att det är coolt med en distad gitarr som kontrast till pianotrion de brukar spisa.

Och nu då?

Kommentarer
Postat av: Kristina

Har du varit på Ronnie Scott´s...

Det var tydligen där Nina Simone gjorde dessa -i mitt tycke - underbara versioner av If you knew och For a while..

2008-07-02 @ 22:35:19
Postat av: WB

Jo, jag har varit där några gånger men senaste gången förnågra år sedan. De lär har renoverat stället, men det var urtypen för ett jazzhak, med bord på trappavsatser med röda lampor på borden. Tack för tipsen förresten.

2008-07-03 @ 10:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0