Stockholm Jazz, onsdagen 16/7

Jag promenerade över bron till Skeppsholmen för att snart stå i kön in på festivalområdet. Yellowjackets flygstrul hade aviserats via SMS från D (och det sved i mitt fusionhjärta) ändå blir jag lite förbryllad över de små A4-lappar som motvilligt medger att Jackets inte kommer. För många, var det den stora attraktionen den kvällen, den riktiga godbiten. Jag mötte snare många som reste 70 mil, hörde talas om entusiaster som färdats 200 mil, för att höra en av de få existerande fusiongrupperna och besvikelsen torde ha varit nästan outhärdlig. Det är underligt hur en festival som Stockholm Jazz annonserar efter besökare, men inte har en bättre struktur vid insläpp. Jag stod i kö i 25minuter innan jag fick köpa ett festivalpass av en stressad festivalgeneral, Bosse Persson, med hundralapparna i näven som en hästhandlare. Amatörmässigt. Priset för onsdagen var veckans högsta, 495 kr, och borde i rimlighetens namn ha reducerats när kvällen blev bestulen på sina kronjuveler.
    Musiken? Rigmor Gustafssons kvartett levererade med sin mainstreamjazz som ändå utmanar med sitt 'nu', sitt vårdade och ändå rätt spräckiga spel. Jag tycker att de hittar rätt när de både står bredbent i tradiditionen och dessutom emellanåt söker sig bortom den horisonten i fria solistiska passager och ett groovigt, jammigt tilltal med stockholmshimlen som tak för den gnistrande energi som frigörs på scenen.
Bobo Stensons trio hade den otacksamma uppgiften att ersätta Yellowjackets med sitt fria förhållningssätt och konstigt nog var det första gången som jag hörde Anders Jormin (kontrabas) live, bördig från Jönköping som han är. Tillsammans med Jon Fäldt på trummor släppte han mycket av walkingdrivet och flyttade in basspelet i pianots klanger med flageoletter och ackordspel. Dyrt. Den avslutande hyllningen till Esbjörn Svensson möttes av varma applåder från en publik som fick fusion ersatt av friare ijazz och såg att det fanns något gott där också.
    Tower of Power inledde tamt och ägnade en halvtimmer åt att gnälla på monitotljudet istället för att musicera. I stort, chamigt, men en besvikelse. Jag hade förväntat mig något svettigare, tajtare och hårdare svängande än den gubbiga funk som dånade ut över Skeppsholmen. Mycket underligt för övrigt att soundet inte i större utsträckning byggdes på bandets mest vitala delar Garibaldi, trummor, och en av de tio, femton mest inflytelserika basisterna i historien, Fransis Rocco Prescia. Rocco svängde svårt med sitt sextondelsputtrande i de vanliga kongeniala arren med trummor och barytonsax, men det släpptes inte fram mot den övermixade sången och den monitorfixerade blåssektionen, som om sanningen skall fram har blivit lite saggig. Jag tror att ToP får se över sin musikmaskin om varumärket skall överleva ytterligare ett tag.
    Mary J Blige, representerade allt det som ToP saknade den här kvällen; attityd, proffsighet, samspel, körsång utöver det vanliga och ett tungt massivt sväng som byggde på trummor, elbas och syntbas. Skeppsholmen gungade och det är underligt hur Bliges ljudtekniker fick hela soundet att spricka upp med en fet och fast bas, ett mellanregister där den trehövdade kören skar som ett mjukt neonljus i ljudbilden och över allt, MJB:s kraftfulla soulrockiga pipa som bar och, när det ändå började sväva i intonationen någon gång, landade tryggt i den kristallklara stämsången. Var det magi? Jo, men det kanske var det.



Kommentarer
Postat av: LS

Hej WB! Tycker att du ska lyssna på Frank Ådahls soloskiva Helt Enkelt. Han sjunger med "bara" piano (men inte vilken utövare som helst, utan en av Sveriges gymmaste - Magnus Spångberg)och stråkar. Vackert o snyggt. Edin-Ådahl-nostalgi i ny tappning. Lyssna på Spångberg i "Reser till kärlek" - bäva månde en basist, den killen behöver inget komp! Om inte annat kan du skaffa skivan till äldsta dottern, som sånglig inspiration från en av rikets bästa röster.

2008-07-20 @ 14:50:29
Postat av: wb

Låter spännande. Det var ett tag sen jag hörde något av Ådahl. Spångberg är grym.

2008-07-21 @ 21:58:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0