Den rätta vägen?

Spelade igår på countryfestivalen i Ydre. Ett arrangemang vars omfattning jag inte hade förstått förrän igår när jag tillsamans med H, chaufför för dagen, rullade förbi ett gigantiskt campingområde och in på ett stort festivalområde med en scen av storslagna mått, där vi senare skulle medverka i ett trivsamt allsångsprogram.
    Färden dit gick bortom de vanliga allfärdsvägarna och jag klev ur bilen med en obehaglig känsla av illamående och med en svagt mintgrön färg i ansiktet. H hade, i vanlig ordning, struntat i vägbeskrivningarna, den här gången levererade av en busschaufför i Tranås som rekommenderade motorväg för fortsatt färd mot den norra infarten mot Tranås. H valde en mer kreativ lösning från en föråldrad orienteringskarta vilken på papperet visserligen verkade kortare, men som effektivt ledde oss in på den småländska färden mot mörkrets hjärta. En serpentinväg som skulle passa fint i alperna och ett möte hade sannolikt tvingat oss ut i den hotfulla grönskan. Jag försökte ändå hålla modet uppe och sa med en smula påtvingad uppsluppenhet att det här var allt en riktig kostig. H stod på sig viss om att han valt den rätta vägen, och fortsatte sin aggressiva körning mot festivalen.
    Jag ville på inga sätt göra min chaufför och vän på dåligt humör, men blev ändå förvånad när han valde samma väg på hemfärden. Han insisterade. Det måste vara den snabbaste vägen, sa han, medan jag oroligt letade efter en plastpåse att kasta upp i. Färden hem blev dock något lugnare. Jag övervägde att påminna om det där med kostig, men jag satt tyst och lät mina inälvor sjunka ner i sitt rätta läge.



Hemfärden

Kommentarer
Postat av: Po

Dagens tips. Undvik att ha med fobipaketet WB om ni ska åka någonstans såvida vägen inte är identisk med startbanan på Heathrows. Tala om att vara känslig i en liten strut. Annars var ju hemfärdens första stopp efter 3 km som hämtat ur en Lasse Åberg film. Med WB i rollen som Stig Helmer.

2008-07-07 @ 13:13:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0