This is England

Efteråt sa vi att det var rätt långt bort från en amerikansk dussinfilm och en rätt dov och oförklarad stämning håller sig kvar fortfarande långt efter filmens slut. Jag är tveksam rätt långt in i filmen eftersom jag tycker att själva strategin och ploten känns förutsägbar, men är snart uppsugen och inne i det engelska åttiotal som kräver en förklaring och jag tycker trots allt att en förklaring till de strömningar som finns i det västerländska samhället åskådliggörs på ett otrevligt charmerande och nyanserat vis. Man undviker de mest uppenbara klichéerna och väljer att gestalta människan med dess dubbla natur och det känns attraktivt och friskt. Och. Även om filmen skildrar den engelska skinheadskulturen är det som att sätta upp en spegel en centimeter från det svenska 2000-talet.
    Thomas Turgoose gör en närmast osannolik rollprestation som Shaun, 13 år gammal vid tillfället. Jag kan för övrigt inte minnas när jag såg en film senast med en sådan trovärdighet och naturlighet i agerandet. Briljant. Se den. Det var folktomt i salongen och jag tvivlar på att den hänger kvar mer än en vecka i Jönköping. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0