Nya betyg inget snack

På måndag kommer betygsutredningen med sitt förlag till ett kommande nytt betygssystem och DN redogör för de tidigare betygssystemen  i dagens nummer. Jag har alltid förundrats över det system som gällde fram till 1962; det med både bokstäver och en slags upplysande förklaring. BC följs av Icke fullt godkänd. Stora A som i praktiken var nära omöjligt att få följs av det något avmätta Berömlig. På något sätt känns lilla a som bättre med Med utmärkt beröm godkänd. Det ser mer ut på något sätt. Däremot känns Ba som tvetydig med Icke utan beröm godkänd, typ bra gjort grabben men du kan nog bättre om du vill.  Jag skall den dagen jag blir skolpolitiker lansera följande system som jag tycker är glasklart och dessutom är anpassat till dagens dynamiska språk:


DKBPB - Du Kan Bli Professor Ba

VG - Värsta Grejen

ST - Skitbra Typ

OK - Okäj
IV - Inge Vidare 
DS - Du Suger


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0