Grotesco ikväll

Missa för allt i världen inte världspremiären på Grotescos humorserie Grotesco ikväll 21.30 i SVT1. De vann ju den humortävling som SVT ordnade och presenterar nu priset i form av en humorserie i åtta delar. Frontfigur är förstås Henrik Dorsin men bakom namnet Grotesco ryms en kader av kreativa personer, de flesta bördiga från Lidingö, men med en synnerligen brokig bakgrund. Dorsin torde väl inte behöva någon närmare presentation som tidvis briljant parlamentsledamot, men lika många kanske inte känner till Micke Lindgrens storartade rollprestation som Mårten i Ebba och Didrik och Per Gavatins gärning som frilansande journalist. Att Erik Wenquist dessutom är mannen bakom den landsomfattande välsignelsen Crazy Frog kompletterar bilden av ett heterogent konstnärskollektiv. Mina förväntningar är skyhöga. Inte minst efter piloten som har gett youtubeklassikerna Bestefar och Pråkresor ett eget liv. Jag var själv och såg Dorsins föreställning Garanterad kvalitetsunderhållning med yrkesverksamma musiker i vintras och blev hänförd. I showen finns en träffsäker beskrivning av en afton på operan som tål att skrattas åt, men som också i sig själv förklarar Dorsins släktskap med Ramel, Alfredsson och Danielsson.    


Grotesco har på eget bevåg lagt ut en trailer på YouTube som jag tycker utlovar ett tillfälligt lyft i mina vanligtvis urvattnade och lätt stelfrusna onsdagar.

Kommentarer
Postat av: bernur

bestefar och jag kommer jag ihåg att du skickade för flera år sedan: ett helt genialiskt klipp, och kanske kanske jag orkar se det här programmet ändå, för dorsins skull - - -

2007-10-31 @ 18:11:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0