Den rädda människan

En gång i veckan brukar jag läsa den kristna dagstidningen Dagen. Delvis av sentimentala skäl, men också för att åtminstone hastigt lyssna på diskussionen i den svenska frikyrkan, företrädesvis pingströrelsen. De senaste veckorna har en av diskussionerna handlat om den messianska trosrörelsen i Sverige. Jag tänker på inga sätt ge mig in i debatten om rätt eller fel men jag ryggar tillbaka när Niklas Piensoho uttalar sig med orden "för risken är stor att man förlorar sin frälsning". Jag utesluter inte att journalisten har lagt de här orden i Piensohos mun, men för mig signalerar det ren och skär rädsla och den rädda människan säger sällan något särskilt vettigt. När människor med sådan tvärsäkerhet resonerar om något så personligt, och för många abstrakt, som den kristna tron kan det bara bli fel.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0