Marc Jordan

Via  utmärkta emusic.com, där man för en rimlig summa köper sina mp3-filer, har jag återupptäckt den kanadensiske sångaren Marc Jordan. Jordan var på 80-talet inlemmad i den transatlantiska slicka västkustmusiken men har sedan dess tagit ett steg närmare jazzen via singersongwritertraditionen. Jag lyssnade igår igenom Make Believe Ballroom och det är romantiskt, sentimentalt och mörkt med generöst storslagna arrangemang: stråkar, klarinett, harmonsordinerad trumpet, steelgitarr, kontrabas, blandat med betydligt naknare kompositioner, allt i en välljudande akustisk ljudbild. Det är omöjligt att inte uppslukas av Jordans säregna röst. Den har på samma gång en dov klang, ett knarrande mellanregister och närhelst han vill, ett fullödigt uttryck som klarar av att brottas med den svullna instrumenteringen.

Jag kunde inte sova i natt. Det måste ha berott på att Jordans fraseringar engagerade varenda tillgängligt blodkärl i min trötta hjärna.

Kommentarer
Postat av: carrobarro

hmm...men jag vet vem marc jacobs är...??

2007-07-12 @ 23:19:28
Postat av: Ulf Hansson

OK, jag biter på emusic-betet. Men se till att skicka mig en inbjudan via , så får både du och jag 50 extra låtar. Bra va!
(Jag funderade allvarligt på att använda "bernar" som alias här på bloggen, men det kanske kan uppfattas som ett plagiat? Så jag dammade av en gammal pseudonym istället.)

2007-07-14 @ 21:47:15
URL: http://mörtsell.se
Postat av: Ulf Hansson

Jag vet inte var länken till emusics inbjudan to vägen, så jag provar igen:
http://www.emusic.com/taf/index.html
Hoppas att det funkade bättre...

2007-07-14 @ 21:50:27
URL: http://mörtsell.se
Postat av: B

Absolut, visste inte att det fanns något sådant. Vi kan höras via mail, Uffe.

2007-07-15 @ 09:49:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0