Trevlig onsdag

I skolans ibland besynnerliga värld förekommer ord som i sig innebär en så svår paradox att de blir svåra att överhuvudtaget hantera. Alldeles nyss stötte jag på ordet trivselindex och i min värld blir det så konstigt när man gör index av trivsel att det närmast känns som om trivseln sjunker som en gråsten. 
     Tänk om man skulle hantera hela sitt liv på det sättet? Om man skulle mäta trivseln med siffror som på något outgrundligt sätt står i relation till tidigare siffror. 

Vad trevligt vi hade när vi besökte Bertilssons.
Javisst. Hur trevligt tyckte du att det var?
73,4 tror jag.
Jaha. Jag tycker 76,7.  
Jaha, men hur trevligt var det förra året då?
71.
Åh. Verkligen.

Blir det inte bara underligt? Jag tycker att det vore bättre att använda de språkliga medel som står till buds i den gängse vokabulären än det mätbara i den trubbiga matematiken:

Jag trivs inte alls.
Min skola är som en porlande bäck där jag kan fukta mina torra läppar i det kristallklara vattnet.
Skolan suger.
Jag må säga att det här är en exemplarisk skola.
Jag älskar skolan besinningslöst och ohämmat.
Min lärare är småtjock men han är rätt trevlig.





Kommentarer
Postat av: pb

Jag må säga att det här är en exemplarisk skola.

2007-12-07 @ 17:33:16
Postat av: s

Ja Peset är sannerligen en porlande bäck, men går man IB är det lite mer som en ström å som riskerar att dränka en om man trillar i.-

2007-12-09 @ 22:03:58
URL: http://bisounours.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0