Paul Andersson

Kvällsläser Elegi över en förlorad sommar av Paul Andersson och förväntar mig väl knappast någon själslig svalka, men förvånas ändå över hur hans bilder gång på gång blir så närgångna att jag måste lyfta ögonen från boken. Det är närvarande, blodfullt och nästan kusligt kommenterande tillvaron i början av en ny termin.

Nya banor med snävare cirklar väser kring nuets blodröda centrum

Anderssons språk är ibland kraftfullt, men lika ofta finns den paradoxala (halsbrytande) lekfullhet som får en att vilja smaka på formuleringarna om och om och om och om och om och om igen.

Nyss gick du vilse bland grenarna som regnar in i bilden.
Du stannade som en vittrande staty mellan väggar av andedräkt.

Så fortlöper det. Komprimerat och associationsrikt med lappkast mellan ömsom överlastade bildtyper med ett hänförande prunkande, glimmande, sprakande språk och förhoppningar om ett tvingande imperativ till själslig och kroppslig ro. Det finns i Anderssons dikt ett pockande, närmast bubblande då som måste samsas i det nu han skildrar.  
    Ur all hetta och kyla, ett diktens Ginnungagap, kalibreras ändå i mina färgblinda ögon siktet mot ett hopp med en förklarad tro på människan som det enda tänkbara alternativet. 

För övrigt. På nittonhundratalet hörde jag en av landets mest uppburna rockpoeter kalla Paul Andersson för Palle Andersson. Det stör mig fortfarande.    

Kommentarer
Postat av: bernur

ja, den här dikten är så underbar att den nästan imploderar: jag hörde Richard Wolf läsa den i Nässjö för ett par år sedan, och han började dåligt, trevande, nervöst, men efter ett tag - nästan en halvtimme - kom han in i dikten, och det blev magiskt i några få minuter. Förresten spelade han ju P.A. i tv-versionen av Apelsinmannen.

2007-08-23 @ 11:12:18
Postat av: RE

Det är så bildat,intellektuellt och högtflygande att en gräsrot som jag får nackspärr.
Någon som läser Guillou och Kalle Anka?

2007-08-23 @ 11:38:49
Postat av: B

Läste om Guillou på nätet idag. Han hade problem med den norska passpolisen. Känns det igen?

2007-08-23 @ 22:46:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0