Hansson de Wolfe United, Container


I.

I min nya IKEA-hylla proppad med vinyl lutar sig Lorne de Wolfe och hans United ut och tigger om att bli spelad. I samma stund som skivtallriken roterar inser jag att vi faktiskt på nittonhundratalet sålde en lägenhet tack vare att en skiva liksom tittade ut ur hyllan för att göra sig påmind om sin existens. Köparen var med och spelade på skivan och såg det förmodligen som ett tecken på vår goda smak. 
     För att citera Putte Wickman: åter till musiken. Jag är helt kallsinnig till en början men pressar snart mina loppmarknadshögtalare så att de börjar glöda. I en miljö som passar HDWU, ett kolsvart villaområde. (Jag börjar tro att ett krav för att få bo i villa är att man släcker vid 21.30.) Musikaliskt känns det som det här inte har åldrats med samma grace som de finurliga texterna. När jag inte blir åttiotalssentimental så fäster inte den här musiken en sekund. Det puttrar vänligt men inte bestämt. Trummorna är komprimerade och gatade till tunga, ödsliga suckar men det som fungerade i den åttitalistiska blöta-asfalt-romantiken känns inte lika gångbart nu utan verkar mest klafsa runt i vår blöta gräsmatta. 
                                            
II.
   
Texterna är ett annat kapitel. 

Inte redo för Chrysantemum
Jag sa, inte färdig än på en stund
Inte redo att lägga ner min kropp
Inte färdig att ge opp

Genom tiden ljuder en sirén
Någon övar på ett requiem

Kanske var Lorne de Wolfes styrka att ställa de lite grubblande texterna mot en småkitschig musik som, ännu mer då än nu, fungerar som en förstärkande fond. I ABC biter formuleringarna med samhällskritiska ambitioner varandra i svansen och sammanfattas i slutstrofen:

I varje bokstavs revalvering
Kan vi åter tvinga orden att bli ord
Där varje mening får sin mening
Där mord är alltid mord är alltid mord

Det fungerar. Fortfarande.


Kommentarer
Postat av: jocke

inatt drömde jag att du var ihop med lotta engberg.
du var rätt spydig mot henne vid en parmiddag och hon hade blivit fet. varför drömde jag så?

2007-08-16 @ 09:41:35
Postat av: B

Jag tror att du projicerade din egen önskan att möta Lotta E i en mörk gränd iförd din skaidräkt.
Dr Phil

2007-08-16 @ 16:08:44
Postat av: Klacke

Hansson de Wolfe United är oöverträffade.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0